Kønsskifte.

Hej børnetelefonen.
Jeg er en dreng på 15 år, men jeg fylder snart seksten.
Lige siden at jeg var lille har jeg følt mig meget forkert i den krop jeg blev født i. Jeg har altid kun haft pigevenner, leget med barbie og andre pigeting.Jeg føler mig som en pige, og har altid ønsket at jeg var en pige. Det er ikke kun en fase, det er jeg helt hundrede procent sikker på. Jeg misunder piger med deres lange hår, makeup tøj og høje sko.Jeg er blevet enig med mig selv om, at jeg gerne vil være en pige og dermed have et kønsskifte foretaget.
Mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal få det sagt til nogle som helst, hvordan man overhovedet kommer igang med et kønsskifte, og om man skal snakke med en psykolog eller noget før at man går igang.Jeg kan snart ikke holde ud at gå rundt i den forkerte krop, det føles helt unaturligt, og nogle gange kan jeg få helt kvalme fordi at jeg føler mig så forkert i min drengekrop.
Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Jeg kan godt læse på dit brev, at du har det svært med din krop lige nu.

Jeg tænker, at det ville være godt for dig (som du selv skriver) at snakke med en psykolog om, hvad du har af ønsker for din krop, og hvilke følelser du har. En ting er det fysiske: jeg tænker ikke, at du kan få gjort noget ved din krop fysisk, før du er helt udvokset. Men det betyder ikke, du ikke kan få hjælp til at få levet noget af det med det lange hår, pigetøj, makeup osv. ud.

Jeg ved godt, det er et stort spring for dig at finde ud af, hvordan du skal få snakket om det, og hvordan du skal møde omverdenen med den måde, som du ønsker at være på. Her er det vigtigt, at du får den rigtige støtte af en voksen, som forstår, hvor meget det betyder for dig.

Er der nogen mulighed for at du kan snakke med dine forældre, så de kan hjælpe dig på vej med det første skridt mod den ændring, du gerne vil have? Det kunne som sagt være at snakke med din læge eller en psykolog - eller du kunne prøve at ringe til sexlinen på 70 20 22 66, hvor de er vant til at snakke med unge om sex og seksualitet. De har også en hjemmeside www.sexlinien.dk, hvor der er en brevkasse, man kan skrive til.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?