Brev
Kan ikke komme under sex
Hej
Jeg er en pige på 16, jeg har været sammen med min kæreste i lidt over et år nu. Vi har sex når vi kan men det er langdistance forhold, så vi kan ikke hele tiden.
Men sagen er den at jeg aldrig nogensinde har kunne komme under sex og først var jeg totalt okay med det. Men efterhånden synes jeg at det føles totalt unormalt at jeg ikke kan, jeg føler jeg burde kunne. For at kunne komme skal han stimulere mig, efter sex hvis man kan sige det.
Vi har prøvede hvor at i mens vi har sex prøver han at stimulere mig imens har også selv prøvet, men det fungere bare ikke, jeg kan simpelthen ikke. Jeg ville ellers gerne
Hvad kunne være årsagen for det? For jeg synes jo det er dejligt at have sex men det får mig bare aldrig til at få en orgasme.
Er der noget galt med mig?
Håber på svar snart 🙂
Tak på forhånd
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år.
Mange tak for dit brev. Du skriver at du aldrig kan komme under sex med din kæreste. Du føler at det er totalt unormalt. Det vil jeg rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig med.
Først og fremmest vil jeg sige, at det faktisk er de færreste kvinder, der kan få en orgasme alene ved berøring inde i skeden. Langt de fleste kvinder får orgasmer ved berøringen af klitoris.
Det betyder også, at en orgasme for langt de fleste kræver at blive stimuleret på klitoris enten før, under eller efter penetrerende sex.
Det er også meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor ofte man får en orgasme og om man overhovedet får den. På den måde er der intet unormalt ved det, du oplever.
Det lyder som om, at du faktisk godt kan komme med din kæreste, hvis han stimulerer dig efter penetrerende sex. Det lyder da rigtig dejligt.
Det lyder dog som om, at du rigtig godt kunne tænke dig, at komme imens din kæreste er oppe i dig. Er det rigtig forstået?
Mange kvinder kan slet ikke komme på den måde. Men for nogle kan det godt lykkes. Det kan dog godt kræve øvelse og et godt kendskab til sin egen krop.
Den bedste måde man kan øve sig i at få en orgasme er ved at lære sin egen krop at kende. Det kan fx være gennem onani. Så man ved, hvad man kan lide og man kan sige det videre til sin kæreste.
Mange oplever også, at et alt for stort fokus på at skulle få en orgasme kan have den helt modsatte effekt. Præstationsangst kan gøre det helt umuligt at få en orgasme. Mon det også kunne være sådan for dig?
Jeg tænker, at det måske ville hjælpe, hvis fokus, når I har sex, ikke er på orgasmen, men i stedet er på at have det dejligt og nyde den dejlige sex I allerede har.
Måske kan du også snakke med din kæreste om det. Sammen kan i finde ud af, hvad I synes er dejligt, og hvordan I bedst kan have sex, uden at du skal føle et pres over at skulle få en orgasme. Det kan forhåbentlig tage lidt af presset fra jer begge to.
Hvis du har lyst til det, kan du også læse mere om kvinders orgasme her: Sexlinien – pigers orgasme
Jeg håber nogen af mine råd ovenfor kan være en hjælp for dig. Og at du og din kæreste kan nyde hinanden, og den dejlige sex I har sammen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen