Brev
Kan ikke få stiv penis
Hej, jeg er dreng på 16 og har problemer med sex.
Jeg har prøvet at have sex flere gange, starter med at mig og min kæreste (15) ligger og kysser. Få meget hurtigt stiv penis og når vi begge er klar på at tage springet og jeg putter kondomet på, mister jeg alt blodet i min pik.
Jeg kan sagtens få rejning og når jeg onanere og jeg kommer bedst når jeg strækker ud i mine ben. Når vi ligger senere får jeg igen blod i den, og så starter det bare forfra.
Det er så ekstremt pinligt hver gang. Og får det dårligere og dårligere med det.
Jeg har læst meget på de forskellige grunde til rejsningsproblemer men der er mange forskellige svar. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det gør dig frustreret, at du mister din rejsning når du er sammen med din kæreste. Det lyder også til, at de her tanker du har, fylder mere og mere.
En ting som jeg lige vil nævne, er at det er godt, at du kan få rejsning når du ligger og kysser med din kæreste, det er et tegn på, at du tænder på hende og rigtig gerne vil nyde det her intime med hende.
Det er sådan med rejsning, at den kan påvirkes af forskellige psykiske bekymringer eller tanker. Det kan være stress, hvis man har meget at se til med skolen eller andre steder, eller nervøsitet i forhold til sex, om det nu går som man håber, og om man er god nok. Det kaldes præstationsangst, og der er rigtig mange, både drenge og piger, der oplever det i forbindelse med sex.
Måske kan det hjælpe lidt at vide, at det ikke er helt unormalt at have de her tanker, og følelsen af at det er pinligt, når det sker. Det der er problemet med præstationsangst er nemlig, at det lidt er som en negativ cirkel. Den naturlige spænding og nervøsitet der er forbundet med sex, får nu en anden virkning, fordi du kommer til at tænke på om din rejsning forsvinder, når I skal til at gøre det.
Samtidig kan det også komme andre negative tanker indover. Som du også skriver, så føler du det er pinligt, og du får det faktisk dårligt med det. Det har alt sammen en indvirkning på din rejsning. Giver det mon mening for dig?
Det gode er, at cirklen kan brydes. I skal bare lige finde den rigtige vej for dig og din kæreste. En idé ville faktisk være at snakke med din kæreste om problemet. For hun sidder måske også inde med nogle ting, og ved måske heller ikke helt hvordan hun skal tackle situationen.
Det kan godt være meget grænseoverskridende og svært at få sagt. Men hvis du nu skriver nogle sætninger ned omkring det, så kunne det være en god indledning til samtalen. Kunne du have mod på det? For hvis I først får talt om hvilke tanker I går med, så kan det løsne op for stemningen, og måske også for det pres din krop føler, når du skal præstere.
En idé ville også være at tage tingene i et lavere tempo – tag et skridt ad gangen – Det vil sige, fokusere mere på forspillet og ret dit fokus på noget andet, når I er sammen. Det kunne være varmen i kroppen, når I kysser hinanden, eller på hvordan dine hænder rører hendes hår eller krop. På den måde fjerner du fokus og dine negative tanker om din rejsning.
Det kan tage tid at ændre ens tankemønstre og kræver tålmodighed, så derfor ser jeg også vigtigheden i at I snakker om det, for at I begge føler jeg trygge og godt tilpas i situationen.
Du kan også læse mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/impotens
Jeg håber, at mine råd kan bruges. Hvis du føler, du har brug for flere råd eller har andre spørgsmål er du altid velkommen til at skrive herind igen eller kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlige Hilsner fra BørneTelefonen.