Ikke klar til sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 18 år.

Du lyder slet ikke forkert, men tværtimod som en virkelig skøn, ung pige, der har en stærk fornemmelse for, hvem hun selv er. Det, tænker jeg, er en gave.

Du lyder også som en helt normal teenager (og voksen for den sags skyld). Jeg tror, alle kender til at føle sig forkert. Nogle er bare bedre til at skjule det, og nogle er for usikre til at turde sige fra og går så med til at have sex, gå til fester, drikke sig mega fulde osv., uden de egentlig har lyst. Jeg synes, det er flot af dig, at du lytter til dig selv og mærker efter, hvad du egentlig har lyst til. Og jeg tror, at det vil gøre dig mest lykkelig at blive ved med det – i stedet for at prøve at være en, du ikke er.

I forhold til sex, så synes jeg, det lyder rigtig fornuftigt, at du gerne vil vente, til du finder en, du virkelig holder af og stoler på. Når du finder ham, du føler, du er klar til at have sex med, så er jeg sikker på, at han bliver vildt smigret over at det netop er ham, du har valgt at have sex med. Hvordan ville du have det, hvis du havde en kæreste, der var jomfru? Ville du tænke, at det var mærkeligt? Eller ville du føle dig helt specielt heldig, at det lige var dig, han valgte som den første?

At gennemsnitsalderen for første gang er 16 år, er jo netop bare et gennemsnit. Nogle er yngre, og nogle er meget ældre, når de har sex første gang.
Men der er et stort pres på unges seksualitet, fordi sex er omkring os hele tiden, fx i reklamer, musikvideoer, film osv. Den måde sex fremstilles på der, er dog ikke realistisk. Men det kan godt lægge et pres på unge og føre til urealistiske forventninger til en selv og en partner.
Der er heldigvis meget andet i livet end sex, så du kan prøve at fokusere på alle de ting, du godt kan lide at lave og så nyde det. Det andet skal nok komme.

Kvinder og mænd ser heller ikke ud, som de skuespillere og modeller der optræder i reklamer og film, hvor billederne manipuleres, så kroppe fremstår perfekte. Det er derfor helt normalt at have hår på både tissekonen og numsen. Og selvom der er mange, der barberer det af, så er der flere og flere unge piger, der vælger at lade håret gro. Fordi det er mest naturligt og mindst besværligt. Og fordi der er mange drenge, der også tænder på, at der er hår.

Jeg kan godt se, at det kan være svært at finde en kæreste, hvis du er lidt genert. Det kan være, du kan finde en sød fyr gennem en hobby eller venner. Du kan prøve med øjenkontakt og smil, så du på den måde åbner lidt op. Der er også mange, der finder fyre over nettet. Men giv dig god tid – og vær ærlig om, hvem du er. Så finder du bedst en, der passer godt til dig.

Du skriver, at du nogle gange føler dig som et barn, hvilket jeg tror, mange kan genkende. Der er mange krav i ungdoms-og voksenlivet, som man ikke skulle tage stilling til som barn. Måske er det også det, du savner? At være ubekymret?
Du kunne prøve at snakke med dine forældre eller venner om det, det kan jo være, at de også har det sådan nogle gange.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Og håber du forstår styrken i, at turde være sig selv. For det er en kæmpe styrke. Og jeg er sikker på, at der en dag er en rigtig sød fyr, der vil sætte pris på, at du ikke har lavet dig selv om. Men er lige præcis dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?