Sex gør ondt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 18 år.

Som du selv skriver, er vi ikke lægefagligt uddannet i BørneTelefonens rådgivning, men vi er stadig glade for at du skriver til os.

Jeg synes nemlig det er vigtigt, at du reagerer på og italesætter, at der er noget omkring dit sexliv, der ikke føles rart. I min optik skal sex være rart og dejligt, og være en oplevelse som begge/alle parter nyder og føler sig trygge i.

Du beskriver i dit brev at du ikke følte, at du blev våd, på trods af at forspillet var godt, og at du faktisk føler at du bliver tør når han “starter”.

Det kan godt være forbundet med smerter, at have sex, hvis ikke man som kvinde bliver våd eller bruger glidecreme. Hvis man har penetrationssex uden at være våd eller bruger glidecreme kan man derfor nemt blive øm, føle svien eller smerter både under og efter sex.

Måske kan glidecreme kan være en løsning, som du selv nævner. Men jeg tænker egentlig det vigtigste er, at du mærker efter om du slapper af, er tændt og om du faktisk nyder og er til stede i den sex du har.

Nogle gange kan man komme til, at være så meget oppe i hovedet mens man har sex, at det kan være svært at nyde det, blive våd og føle lysten helt.

Måske du har brug for lidt mere tid før du bliver våd? Hvis det er tilfældet er det helt okay, at sige dét til sin sexpartner, så forspillet måske kan vare lidt længere.

Hvis smerterne ikke forsvinder (ved at prøve lidt forskellige løsninger af), vil jeg helt klart anbefale dig at opsøge din læge, eller tage kontakt til en gynækolog.

Hvis du opsøger en læge eller gynækolog, kan de nemlig hjælpe dig med, at finde ud af om der er en fysiologisk årsag til, at du ikke oplever at blive våd.

Måske de kan finde grunden til, at du oplever de smerter du gør. Kvinders underliv kan gøre ondt af mange årsager som eksempelvis underlivssygdomme, menstruationscyklus, hormonelle forandringer og sexsygdomme. Jeg synes derfor det er vigtigt, at du tager kontakt til din læge eller gynækolog, hvis smerterne ikke forsvinder.

Hvis du har brug for yderligere rådgivning (før du eventuelt kontakter læge eller gynækolog), kan du tage kontakt til sexlinien. Her kan du få gratis og anonym rådgivning ved at ringe, chatte eller skrive til deres brevkasse. Linket er her.

Det er godt at du tager din sundhed og sexliv alvorligt, og reagerer når noget føles forkert. Jeg håber du finder en løsning og at du slipper af med dine smerter.

Mange hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?