Brev
Sex gør ondt
Hejsa,
Jeg er en pige på 18 år der er lidt i tvivl om om det er normalt at sexen stadig gør ondt…
Jeg mistede min mødom her for 2 måneder siden. Det gjorde ondt, som jo kan være normalt, og jeg blødte meget. Lidt under en måned senere havde jeg sex igen. Denne fyr var bedre til forspil, men det gjorde stadig lige så ondt. Efter tredje gang på en aften gjorde det mindre ondt, men morgenen efter gjorde det ondt igen da vi prøvede. Samme fyr og jeg har haft sex i nat/i dag… det gjorde igen lige så ondt som min første gang.
Vi havde sex 3 gange og det gjorde ondt alle gange, selvom jeg blev vandt til det til sidst. BTW så blødte jeg også lidt denne gang.
(Skal lige siges vi ikk brugte glidecreme, men kan det virkelig gøre sådan en stor forskel ? )
Jeg ved godt i ikk er læger, men mit spørgsmål er om det er normalt det stadig gør så ondt efter 3 efterskudte dage med sex ? Jeg er lidt bange for om det har noget med mig og gøre og om jeg burde opsøge gynækolog, men føler måske også det for tideligt kun efter 3. gang.
Ekstra info; så var han god til forspil, men følte slet ikk det gjorde mig våd… føler faktisk jeg bliver tør når han starter…
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 18 år.
Som du selv skriver, er vi ikke lægefagligt uddannet i BørneTelefonens rådgivning, men vi er stadig glade for at du skriver til os.
Jeg synes nemlig det er vigtigt, at du reagerer på og italesætter, at der er noget omkring dit sexliv, der ikke føles rart. I min optik skal sex være rart og dejligt, og være en oplevelse som begge/alle parter nyder og føler sig trygge i.
Du beskriver i dit brev at du ikke følte, at du blev våd, på trods af at forspillet var godt, og at du faktisk føler at du bliver tør når han “starter”.
Det kan godt være forbundet med smerter, at have sex, hvis ikke man som kvinde bliver våd eller bruger glidecreme. Hvis man har penetrationssex uden at være våd eller bruger glidecreme kan man derfor nemt blive øm, føle svien eller smerter både under og efter sex.
Måske kan glidecreme kan være en løsning, som du selv nævner. Men jeg tænker egentlig det vigtigste er, at du mærker efter om du slapper af, er tændt og om du faktisk nyder og er til stede i den sex du har.
Nogle gange kan man komme til, at være så meget oppe i hovedet mens man har sex, at det kan være svært at nyde det, blive våd og føle lysten helt.
Måske du har brug for lidt mere tid før du bliver våd? Hvis det er tilfældet er det helt okay, at sige dét til sin sexpartner, så forspillet måske kan vare lidt længere.
Hvis smerterne ikke forsvinder (ved at prøve lidt forskellige løsninger af), vil jeg helt klart anbefale dig at opsøge din læge, eller tage kontakt til en gynækolog.
Hvis du opsøger en læge eller gynækolog, kan de nemlig hjælpe dig med, at finde ud af om der er en fysiologisk årsag til, at du ikke oplever at blive våd.
Måske de kan finde grunden til, at du oplever de smerter du gør. Kvinders underliv kan gøre ondt af mange årsager som eksempelvis underlivssygdomme, menstruationscyklus, hormonelle forandringer og sexsygdomme. Jeg synes derfor det er vigtigt, at du tager kontakt til din læge eller gynækolog, hvis smerterne ikke forsvinder.
Hvis du har brug for yderligere rådgivning (før du eventuelt kontakter læge eller gynækolog), kan du tage kontakt til sexlinien. Her kan du få gratis og anonym rådgivning ved at ringe, chatte eller skrive til deres brevkasse. Linket er her.
Det er godt at du tager din sundhed og sexliv alvorligt, og reagerer når noget føles forkert. Jeg håber du finder en løsning og at du slipper af med dine smerter.
Mange hilsner BørneTelefonen