Ikke klar til sex

Kære Brevkasse.

Jeg er en ung pige på 18 år som på en måde føler mig lidt underlig. Jeg går i gymnasiet og bliver færdig her til sommer.
Jeg har aldrig prøvet at have sex og mange synes sikkert at det er rimelig mærkeligt når man er 18 år. Sandheden er nok bare at jeg aldrig rigtig har følt mig klar til at have sex. Jeg har her på det seneste tænkt meget over det. Jeg ved at gennemsnitsalderen for at have sex i Danmark er 16 år. Det er ikke fordi jeg er religiøs eller noget som helst. Jeg har det bare sådan at når jeg skal have sex med en, så skal det være en som jeg elsker og stoler på. Det skal ikke bare være en eller anden tilfældig fyr.

Jeg ved at mange går til fester, hvor de bliver rimelig fulde, og derfor ender med at have sex. Jeg synes bare ikke at det er den rigtige måde at gøre det på.

Jeg har nok selv lavet nogle “fejl” her i livet som har været med til at påvirke mit manglende “kærlighedsliv”. Jeg går som sagt lige nu i gymnasiet. I min klasse er der flest piger. Jeg går aldrig rigtig med til fester og sådan, fordi jeg bare hader når folk bliver mega fulde, kaster op og opfører sig tosset. Jeg drikker ikke selv, da det skræmmer mig fra vid og sans, hvis jeg skulle blive fuld og ikke vide hvad jeg lavede.

Måske er jeg en meget kontrolleret person, men jeg føler mig ikke sådan. Nogle gange føler jeg mig som en rimelig stærk person, fordi jeg tør stå ved mine egne meninger og sige nej til f.eks. alkohol. Jeg har været med til nogle fester, men ikke mange. Det er bare ikke lige mig. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få en kæreste, for jeg er også ret genert angående drenge.

Jeg tror jeg har dårlig selvtillid. Jeg synes ikke at jeg er grim, men jeg synes heller ikke at jeg er smuk. Mine forældre fortæller mig altid at jeg er den smukkeste, det samme gør min søster, og jeg får altid at vide f.eks. ved frisøren at jeg har det flotteste hår, osv. men jeg tror ikke altid på hvad de siger.

Det er som om jeg indeni stadig delvist er et barn. Eller også er det bare sådan jeg er. Jeg er klog nok og jeg får gode karakterer. Men det er som om jeg ikke er klar til voksenlivet. Den anden dag læste jeg at hjernen først er færdigudviklet når man er 25. Tror du at jeg er bagefter i min udvikling? Hvorfor føler jeg mig ofte som et barn? Jeg ønsker tit at jeg bare var 12 år, for så kunne jeg bare være i fred og ikke stresse over alle de ting jeg skulle nå.

Jeg har det som om mit liv har været sat på “standby”, og mens alle andre har fester, drukket, kysset, haft sex, osv. har jeg bare stået og set på. Men som sagt har jeg heller ikke rigtig lyst til sex. Jo jeg vil da gerne på en måde, men det skal være med den rigtige fyr.

Jeg tror bare ikke jeg ville kunne lide at vise mig selv nøgen overfor en dreng. Og så er idealet i dag jo at man skal nærmest se perfekt ud, og det er hårdt. Jeg er slank og sådan, for jeg dyrker meget sport, men jeg har en del hår på kroppen. Og jeg tænker bare at det bliver rimelig svært hvis jeg skal fjerne alle de hår bare for at kunne have sex med en dreng. Jeg barbere normalt ben og under armene, og fjerner noget af håret i skridtet, men ikke det hele. Er det normalt både at have hår på numsen og tissekonen, for det har jeg altså.

Nogle gange synes jeg at det er svært at åbne mig op over for mennesker. Jeg har rigtig svært ved at møde nye mennesker og lære dem at kende, selv om jeg egentlig ønsker det. Nogle gange trækker jeg mig væk fra andre mennesker fordi jeg ligesom får for meget af dem. Jeg nyder ofte at være alene, hvilket gør at jeg føler mig endnu mere mærkelig. Jeg føler ikke rigtig at jeg passer ind i den her verden. Det er som om alt ser anderledes ud i min hjerne.

Jeg har prøvet at have en kæreste før og kysse, men ellers ikke noget særligt.

Jeg håber i kan hjælpe mig, for jeg føler mig rimelig fortvivlet. Hvad hvis jeg aldrig prøver at have en seriøs kæreste eller hvad hvis jeg aldrig prøver at have sex med en dreng? Jeg er også bange for at jeg ikke kan finde ud af noget som helst den første gang, men jeg har heller ikke lyst til at fortælle en dreng at jeg er jomfru, hvis jeg ender med at være 21 eller sådan noget før jeg prøver det.

Håber virkelig i gider at besvare mig brev.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 18 år.

Du lyder slet ikke forkert, men tværtimod som en virkelig skøn, ung pige, der har en stærk fornemmelse for, hvem hun selv er. Det, tænker jeg, er en gave.

Du lyder også som en helt normal teenager (og voksen for den sags skyld). Jeg tror, alle kender til at føle sig forkert. Nogle er bare bedre til at skjule det, og nogle er for usikre til at turde sige fra og går så med til at have sex, gå til fester, drikke sig mega fulde osv., uden de egentlig har lyst. Jeg synes, det er flot af dig, at du lytter til dig selv og mærker efter, hvad du egentlig har lyst til. Og jeg tror, at det vil gøre dig mest lykkelig at blive ved med det – i stedet for at prøve at være en, du ikke er.

I forhold til sex, så synes jeg, det lyder rigtig fornuftigt, at du gerne vil vente, til du finder en, du virkelig holder af og stoler på. Når du finder ham, du føler, du er klar til at have sex med, så er jeg sikker på, at han bliver vildt smigret over at det netop er ham, du har valgt at have sex med. Hvordan ville du have det, hvis du havde en kæreste, der var jomfru? Ville du tænke, at det var mærkeligt? Eller ville du føle dig helt specielt heldig, at det lige var dig, han valgte som den første?

At gennemsnitsalderen for første gang er 16 år, er jo netop bare et gennemsnit. Nogle er yngre, og nogle er meget ældre, når de har sex første gang.
Men der er et stort pres på unges seksualitet, fordi sex er omkring os hele tiden, fx i reklamer, musikvideoer, film osv. Den måde sex fremstilles på der, er dog ikke realistisk. Men det kan godt lægge et pres på unge og føre til urealistiske forventninger til en selv og en partner.
Der er heldigvis meget andet i livet end sex, så du kan prøve at fokusere på alle de ting, du godt kan lide at lave og så nyde det. Det andet skal nok komme.

Kvinder og mænd ser heller ikke ud, som de skuespillere og modeller der optræder i reklamer og film, hvor billederne manipuleres, så kroppe fremstår perfekte. Det er derfor helt normalt at have hår på både tissekonen og numsen. Og selvom der er mange, der barberer det af, så er der flere og flere unge piger, der vælger at lade håret gro. Fordi det er mest naturligt og mindst besværligt. Og fordi der er mange drenge, der også tænder på, at der er hår.

Jeg kan godt se, at det kan være svært at finde en kæreste, hvis du er lidt genert. Det kan være, du kan finde en sød fyr gennem en hobby eller venner. Du kan prøve med øjenkontakt og smil, så du på den måde åbner lidt op. Der er også mange, der finder fyre over nettet. Men giv dig god tid – og vær ærlig om, hvem du er. Så finder du bedst en, der passer godt til dig.

Du skriver, at du nogle gange føler dig som et barn, hvilket jeg tror, mange kan genkende. Der er mange krav i ungdoms-og voksenlivet, som man ikke skulle tage stilling til som barn. Måske er det også det, du savner? At være ubekymret?
Du kunne prøve at snakke med dine forældre eller venner om det, det kan jo være, at de også har det sådan nogle gange.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Og håber du forstår styrken i, at turde være sig selv. For det er en kæmpe styrke. Og jeg er sikker på, at der en dag er en rigtig sød fyr, der vil sætte pris på, at du ikke har lavet dig selv om. Men er lige præcis dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?