Brev
Homoseksuel
Hej
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg føler ikke selv at jeg har problemer med min seksualitet. Jeg flirter ned piger kysser med piger og bliver forelsket i piger. Mit problem er dog at jeg er meget feminin, går i op i mit tøj, kan godt lide at shoppe, er en meget følelsesladet fyr.
Jeg ved det udmærket godt og det er faktisk en af de ting jeg virkelig godt kan lide ved mig selv, men jeg er heller ikke den eneste der ligger mærke til det. Mange i min omgangskreds mener at jeg er eller har homoseksuel træk og kalder mig det. Jeg har dog så meget indsigt i mig selv at jeg ikke 100 procent afviser det fordi at man kan jo aldrig vide… måske en dag er det anderledes. Det hjælper dog ikke på at jeg lige nu og her i mit liv ikke føler at jeg er homoseksuel.
Jeg ser mig selv som metroseksuel (går meget op i mit udseende, om jeg har moderigtig tøj osv.) Jeg tror det er derfor folk mener at jeg er homoseksuel. Det er overhovedet ikke fordi jeg har dårligt selvværd eller sociale kompetence. Har både mange drenge og pige venner. Det går godt for mig i skolen og mine karakter er høje. Det er bare det lille problem jeg har med at mange, stort set kun drenge, mener at jeg er homoseksuel. Jeg har prøvet at snakke med dem om hvordan jeg har det, men jeg tror mere det har en negativ effekt fordi jeg begynder at snakke om mine følelser…
Derfor håber jeg at i/du kunne hjælpe mig med at komme med nogle strategier eller råd til hvordan jeg får folk overbevist om at jeg ikke er homoseksuel
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Tak for dit fine brev, hvor er du god til at beskrive din situation. Jeg tror, der er rigtig mange unge drenge, der som dig går op i deres udseende, som oplever at blive kaldt homoseksuel.
Jeg tænker, at det er en del af hele den teenager kultur, hvor man identificerer sig med hinanden og ligesom sætter alting i kasser, for at få verden til at give mening. Usikkerhed er også en stor del af det at være teenager - ikke for alle men for langt de fleste og derfor opstår der ofte drillerier - man bliver lidt usikker på dem der er anderledes, fordi hvilken kasse passer de mon så i, og så er det bare nemmere at drille og finde tryghed sammen med dem der er som en selv. Giver det mening?
Når det er sagt, synes jeg, at det er rigtig flot, at du bare er dig selv og gør som du gerne vil. Måske er du lidt forud for dine venner? Du tør godt at snakke om følelser og være den du er og måske skræmmer det dem lidt? Måske gad de faktisk godt, at de turde være som dig? Det er faktisk helt normalt, at drille nogen fordi man inderst inde er lidt misundelig, ikke fordi det gør det mere ok. Har du nogensinde tænkt over det på den måde?
Metroseksuel har netop som du siger, intet at gøre med om man er til drenge eller piger. Det handler bare om, at man går op i sig selv, plejer sin hud, er glad for mode osv. og den slags mænd er der masser af. Det afhænger selvfølgelig også lidt af om man bor i en stor eller lille by - der er f.eks. mange flere i København end i en lille provinsby ude på landet. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor du bor henne, men bor du nu ikke i København eller Århus etc. så er det måske ikke ligeså almindeligt og så er det nemmere at blive drillet.
Når du skriver, at de fleste drenge driller dig og kalder dig homoseksuel, gør de det så på en venskabelig måde, hvor du stadig er med i gruppen eller er det på den grove måde, hvor de holder dig udenfor? Hvis det er det sidste, så synes jeg selvfølgelig, at du skal fortælle det til en voksen. Er det på den venskabelige måde, som jeg lidt synes det lyder som om, så giver det måske god mening som du har gjort, hvor du har prøvet at sige det til dem. Uanset om det er det ene eller andet, så er det jo aldrig rart at blive drillet og jeg kan godt forstå, at du synes det er irriterende, at de bliver ved med at sige det.
Der er flere ting, som du kan prøve, alt efter hvad der lige passer til dig og din situation. Du kan ignorere dem og bare smile lidt af dem og tænke på de ting, som jeg skrev først i brevet om, at du bare er nået længere i din udvikling og at de måske endda er misundelige på dig. Du kan også vælge at være meget konsekvent og sige, at nu har de drillet dig længe nok og det har været sjovt for dem, men nu er du træt af det og kan de ikke respektere det, så kan I ikke være venner. Det kan være rigtig svært, at gøre i en gruppe, da drenge på din alder tit laver sjov med alting. Så jeg ville foreslå, at du valgte den du bedst kan snakke med og så starte der og få hans støtte. Måske kunne i så sammen få en til med på den og så er de to til at støtte dig og sige fra når de andre kalder dig homoseksuel. Hvad tænker du om det?
Kender du nogen der ville kunne forstå, at nu er du altså træt af det? Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk ikke, at de tror at du er homoseksuel, de ved jo godt at du flirter med piger osv. Jeg tror bare, at de synes det er sjovt at drille dig med det og når de driller dig er der ingen der kigger på dem og driller dem. Ved ikke om det giver mening, men drenge på din alder driller nærmest altid hinanden og der er altid en eller to i gruppen som det går ud over. Og selv om det er venskabeligt, kan det være rigtig trættende for den det går ud over og med tiden kan man godt blive rigtig ked af det. Derfor synes jeg også, at du skal få sagt tydeligt fra overfor de nærmeste venner og se om I ikke sammen kan bryde det mønster der er, hvor alle synes det er sjovt og helt ok at kalde dig homoseksuel.
Faktisk er der jo også mange kendte mænd der er metroseksuelle f.eks. David Beckham og mon ikke alle dine venner er enige om, at han ikke er homoseksuel? Zac Effron, Lenny Kravitz, Enrique Iglesias, Chace Crawford, Ronaldo er nogen andre, som alle pigerne sukker efter og de er jo heller ikke homoseksuelle. Dem kan du jo også vælge at fremhæve overfor dine venner og spørge dem om de så også mener, at de er homoseksuelle? Så bruger du lidt den metode, at drille lidt igen og vælge at identificere dig med nogen andre end dine venner og på den måde fortælle dine venner, at du er som du er og at der er andre som dig, så de kan sige hvad de vil.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at tænke over, så du kan vælge det du synes, der fungerer bedst for dig. Skulle du have lyst til at snakke mere og få flere gode ideer og råd, så er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på vores chat på hjemmesiden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen