Brev
Homoseksuel
Hej børne telefon
jeg er 13 år gammel og er homoseksuel.
Men de fleste af drengene fra min klasse synes at det at være homoseksuel er klamt og næsten hver gang de siger det bliver jeg lidt ked af det
der er ingen der ved det heler ikke mine forældre.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre
det er også ret hårdt i udret når vi skal i bad og sådan
hvad skal jeg gøre ??
Hilsen dreng på 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år!
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for jeg kan høre, at homoseksualiteten fylder meget for dig. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, at gå alene med din viden om, at du er homoseksuel. Måske har du allermest lyst til at fortælle det til dine venner og forældre, så du bare kunne tale åbent med dem om det, i stedet for at holde det skjult. Er det mon sådan du har det? Du behøver jo ikke at fortælle dine venner eller forældre om det, hvis du ikke har lyst. Jeg tænker, at det er helt ok, hvis du har brug for at have det lidt for dig selv. Hvis du har brug for, at dine forældre skal vide det, hvordan tror du så, at det vil være at fortælle dem det? Har du tænkt over, hvordan du vil sige det til dem, og hvordan de vil reagere på det? Eller har du mere lyst til, at fortælle det til en af dine venner?
Jeg kan også godt forstå, at det er hårdt, at se på de andre drenge, når I skal i bad til idræt. Du er måske bange for, at du kommer til at kigge for meget på dem?
Jeg tror, der er mange unge homoseksuelle, der som dig, går alene med deres viden om deres seksualitet. Mange er bekymrede for, hvordan deres omgivelser vil reagere, når de får det at vide. Vil de synes det er underligt? Vil de tage afstand fra én? Eller vil de synes, at det er helt ok? Alle disse spørgsmål kan være grunden til, at mange ikke rigtig tør, at fortælle deres omgivelser, at de er homoseksuelle. Det er mærkeligt, at det er sådan, for man fortsætter jo med at være det samme menneske, uanset om man er homoseksuel eller ej…
Du skriver, at de fleste drenge fra din klasse synes, at det er klamt at være homoseksuel. Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt ked af det, når du hører det. Det må være rigtig hårdt for dig. Jeg tror, at de siger, det er klamt, fordi de ikke rigtig kender til dét, at være homoseksuel. Hvis de kendte én, som var homoseksuel (det kunne fx være dig) ville de sikkert ikke sige, at det var klamt. Ofte er mennesker lidt ’bange’ for det der er ukendt for dem, og så kan de tage afstand fra det ved at sige, at det er klamt eller andre ting. På samme måde kan nogle mennesker tage afstand fra mennesker som kommer fra andre lande, og som gør tingene på en anden måde, end vi er vant til i Danmark. Så synes de, at folk fra fx Tyrkiet eller Pakistan er ’underlige’ eller gør tingene ’forkert’. I virkeligheden handler det om, at mennesker gør ting på forskellige måder, og intet er mere rigtigt end noget andet. Det er heller ikke klamt eller forkert at være homoseksuel. Det er bare noget andet end dét, drengene i din klasse kender til.
Jeg tænker, at du måske kunne have brug for, at komme i kontakt med andre, som er i samme situation som dig. Nogen gange kan det være en hjælp at dele sine tanker og oplevelser med nogen, der har det ligesom én selv. De kan ofte bedre sætte sig ind i, hvordan man har det. Måske kunne du prøve at finde nogle chatsider på nettet. Hvad tænker du om det? Du skal bare passe på med, ikke at lægge billeder eller andet af dig selv ud på nettet. Der er nogen mennesker, der kan finde på at misbruge billederne. Pas også på med, at du ikke kommer i kontakt med ældre mænd, som kan have andre hensigter end du har.
Hvis du har brug for at snakke om, hvordan du skal fortælle dine forældre eller venner, at du er homoseksuel, er du meget velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Du kan også logge på chatten ved at gå ind på www. bornsvilkar.dk. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, at tale med en rådgiver om hvordan du kan sige det til dine forældre eller venner, hvis du har brug for, at de skal vide det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig al held og lykke.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen