Brev
Gav hende finger
Hej børnetelefonen
Jeg er en dreng på fjorten som for tre år siden var på ferie i sommerhus.
jeg mødte den her pige, lad os kalde hende “Ida”.
efter et par dage vor vi har snakket sammen spørger hun om jeg ikke vil sove sammen med hende i bagenden af hendes bil ( det var en stor offroader som man kunne ligge sæderne ned i og sove på nogle madrasser),
jeg siger jo,
hun fortæller så at hendes kusine også skal sove i bilen,
det bliver nat og vi ligger og snakker ind morgenen, da vi skulle sove sammen for anden dag i træk, ligger vi meget tæt og jeg begynder så småt at røre ved hende, hvorefter hun også rører ved mig,
vi ligger sammen og hygger os lidt i hvad der nok var en halv time – 3 kvarter.
det skal altså lige siges at hendes kusine snorksov i den ande side af bilen.
Dagen efter undgår hun mig og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da hun ikke gider og snakke.
jeg har siden den dag haft det dårligt med mig selv, og ikke vist hvorfor hun ikke vil snakke med mig.
jeg har tænkt rigtigt meget om det var fordi hun ikke havde lyst, men jeg ved det ikke, for hun sagde ikke at hun ikke havde lyst, det skal lige siges at hun var to år ældre end mig…
Mvh anonym
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du er blevet forvirret over pigens forskellige signaler. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have svar på, hvorfor hun undgik dig og ikke gad at snakke.
Der kan jo være flere grunde til, at hun reagerer som hun gør - og det er ikke til at vide, hvad det er, når hun ikke fortælle dig om det. Du har tilbudt hende at I kunne snakke om det, og det har hun ikke ønsket - derfor tror jeg umiddelbart ikke, at det har noget med dig at gøre.
Hvis du stadig har et ønske om at få sagt nogle ting til hende eller stillet nogle spørgsmål, kan du jo overveje, om du skulle skrive et brev eller en besked.
Når man skriver, har man mulighed for at beskrive hvordan man har det, hvad man tænker og stille spørgsmål - uden at blive afbrudt. Det er ikke sikkert, at du vil få svar på det du gerne vil vide, men du får mulighed for at forholde dig undrende over hendes reaktion dagen derpå.
Da det nu er tre år siden jeres nat sammen, tænker jeg at det er ved tid til at slippe de tanker, som gør, at du får det dårligt med dig selv. For mig lyder det til, at I begge var ok med det, da det skete.
Man vil igennem livet komme ud for situationer, hvor man vil undrer sig over andre menneskers måder at være på. Nogle gange vil grundene være tydelige og andre gange ikke - men jeg synes, at du i dette tilfælde har gjort hvad du kunne, for at få en snak med hende.
Du kan i stedet for prøve, at fokusere på andre ting, som gør dig glad. Det kunne for eksempel være dine venner eller fritidsaktiviteter.
Jeg er sikker på, at du vil møde en pige, som vil sætte pris på din ærlighed og lyst til at snakke sammen om tingene.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen