Brev
Er jeg bøsse???
Hej bb.
Jeg er en dreng på 14 år,
og jeg går til svømning i fritiden, og når jeg klæder om, kommer jeg altid til at kigge over på mine venners kønsdele, og får rejsning.
Jeg har ikke rigtig tænkt over det før, men her på det sidste er jeg begyndt at tænke lidt over om jeg er blevet bøsse.
håber i vil svare!!!!!!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev. Du skriver, at du er begyndt at tænke på, om du er blevet bøsse, fordi du får rejsning når du ser andre drenges kønsdele..? Det kan selvfølgelig være svært at vide, men jeg tænker nu, at det er meget normalt, at man kan tænde  på at se andres kønsdele, uanset om det er nogen fra ens eget køn eller nogen fra det modsatte køn.
Nu er du jo nok ikke vant til at klæde om sammen med piger, så du ved jo ikke om du ville reagere lige sådan hvis du så pigernes kønsdele? Det får du nok heller ikke mulighed for at prøve- men hvis du tænker tanken, hvordan tror du så, at det ville påvirke dig?
I puberteten er kroppen fuld af ustyrlige hormoner, som ofte påvirker vores fysiske reaktioner, førend vores tanker kan nå at følge med. Det gør det jo, også lidt indviklet (og sommetider lift pineligt) at, vi ikke helt selv kan styre hvornår det er passende at få rejsning. Sådan er det altså i puberteten, indtil hormonerne finder et mere stabilt niveau.
Nogen mener, at de fleste mennesker er biseksuelle altså at de kan tænde på begge køn? Jeg tænker, at det bedste er, hvis du bare kan slappe af med det og nyde din seksualitet uanset om du er til piger eller drenge. Når du på et tidspunkt bliver forelsket vil det jo vise sig om det er en pige eller dreng du forelsker dig i.
Hvis du har lyst til at læse noget om sex og seksualitet, så har vi et tema om det på vores hjemmeside, og der også www.sexlinien.dk som også skriver og rådgiver unge om sex, udvikling, prævention og meget mere.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?