Brev
Er jeg bøsse?
Hej Børnetelefonen!
Jeg er en dreng på 15 år.Jeg har en rigtig god ven, som jeg har kendt i mange år. Men efter jeg er blevet 13-14-15 år, er jeg begyndt og få seksuelle fantasier om ham.
Han er bare så dejlig, og så har han den bedste krop. Jeg har bare lyst til at kramme og kyse ham. Og når jeg skal spille pik tænker jeg tit på ham. Han kigger også nogle gange lidt på min krop når vi er i bad sammen efter fodbold har jeg lagt mærke til, men jeg er bare usikker på om han virkelig har lyst til mig.
På den anden side har jeg nogle gange lyst til piger, og når jeg spiller pik kan jeg også finde på at rive et billede af en pæn pige op.
Men det sjove er at han er den eneste dreng jeg har lyst til, mens der er utrolig mange piger jeg har lyst til. Jeg har bare ikke lyst til at springe ud hvis han ikke har lyst til mig.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år!
Tak for dit brev. I din alder, er der mange unge – både piger og drenge – der som dig oplever, at de har lyst til både det samme og modsatte køn, og derfor bliver forvirrede og i tvivl om de er hetero-, homo- eller biseksuelle. Det er helt normalt. Det er også helt normalt, at man pludselig føler sig tiltrukket af en god ven, og kan få lyst til at være sammen med ham, samtidig med, at man også føler sig tiltrukket af piger.
Når man er i puberteten udvikler man sig meget både kropsligt, seksuelt og følelsesmæssigt. Det er i de år, man udvikler sig fra barn til ung, og på forskellige måder prøver sig frem, for at finde ud af, hvem man er, og hvem man vil være, når man bliver voksen. Man kan være i tvivl om rigtig mange ting, fx om hvordan man skal se ud, hvilke holdninger man har til forskellige ting, hvad man vil lave i fremtiden samt hvordan man egentlig drømmer om, at ens voksenliv skal være. Der er mange ting at forholde sig til, og det er helt normalt, at man bliver forvirret og i tvivl om, hvem man egentlige selv er, eller gerne vil være. Man begynder derfor at blive nysgerrig og eksperimentere med forskellige ting. Nogle eksperimenterer med forskellige tøjstile, frisurer eller andet. Andre forsøger sig med at gå sammen med forskellige grupper af venner eller typer af mennesker osv. Der er også rigtig mange, der som du, der er nysgerrige på deres seksualitet, og bliver i tvivl om de er hetero-, homo- eller biseksuelle. Jeg tænker derfor, at det er for tidligt at kunne sige, om du er det ene eller det andet. Dermed ikke sagt, at dine følelser overfor din ven ikke er ’rigtige’. Det er følelser og tiltrækning altid. Jeg tror bare, at du er et sted i dit liv, hvor det kan være vanskeligt at vide med sikkerhed, om du er til det ene eller det andet eller begge. Jeg synes derfor, at du skal vente med at springe ud som homoseksuel. Man kan sagtens være sammen med en af samme køn, uden at springe ud. Måske skal du bare tænke det, som et ’eksperiment’ for at prøve, hvad der føles rigtigt for dig. Nogle mennesker er som sagt også biseksuelle, og kan have kærester af begge køn.
Nogen gange kan man også blive forvirret over de følelser man har for sine venner, og fx komme til at føle sig tiltrukket af dem, fordi man rigtig godt kan lide dem, og synes de er søde, pæne osv. Det er ikke unormalt, at man holder rigtig meget af sine venner, og har kærlige følelser overfor dem. Spørgsmålet er så, om de kærlige følelser er baseret på det gode venskab, eller om de mere er baseret på, at man har lyst til at være kærester, eller det er seksuelle fantasier der tænder en? Det kan du måske tænke lidt over…måske behøver du afgøre om det er det ene eller det andet, det kan jo også alle ting på en gang - det kan blive lettere at være i, hvis man tænker, at sådan er det bare lige for tiden...
Jeg kan godt forstå, at det er meget sårbart, hvis du fortæller din ven, at du har lyst til at være sammen med ham, og han ikke har de samme følelser for dig. Det kunne måske være en idé, hvis du prøvede dig lidt frem, for at finde ud af, hvor han står, og hvad han tænker og føler. Du kunne fx sige til ham, at du synes, han er rigtig flot. Hvis du har mod på det, kan du måske også spørge ham, om han nogensinde har tænkt på, hvordan det ville være, at være sammen med en fyr. Jeg tænker at du med sådanne spørgsmål kan finde ud af noget mere om, hvad han tænker og føler, uden at du direkte spørge ham, om han har lyst til at være sammen med dig. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at snakke med nogle andre professionelle om dine tanker, kan du evt. ringe til Sexlinien på 70 20 22 66. Der er åbent mandag-fredag kl. 15-17. Det er gratis at ringe, og du er helt anonym. Du kan også logge på deres chat, den er åben mandag til torsdag 17- 19 gå ind på deres hjemmeside på www.sexlinien.dk  - her kan du læse mere om seksualitet.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten ved at gå ind på vores hjemmeside.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen