Er jeg bisekuel

Hej

jeg er en pige på 16

og jeg har haft et par stykker drenge kærester men for lidt tid siden var jeg sammen med en pige

og nu er jeg sammen med en dreng igen men jeg ved ikke helt i nu

kan ikke prøve hjælpe mig

Hilsen den forvirret på 16

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,  Tak for dit brev, som handler om, at du er lidt i tvivl, om du er til piger eller drenge. Jeg kan godt forstå, du synes, det virker forvirrende!  Det kan nemlig være ret svært at mærke og finde ud af, hvad man egentlig synes om og føler for andre. I en periode kan man gå rundt og synes rigtig godt om én person, og så kan det pludseligt gå over, og så er der måske en ny person, man synes bedre om. Den ene dag er det måske en pige, og den næste er det måske en dreng. Nogen gange føler man sig måske forelsket i flere på samme tid. Det er ret forvirrende.  Det er til gengæld helt normalt og naturligt at have følelser for både piger og drenge, og det kan være lidt svært at finde ud af, om der er forskel på de følelser, man har: Nogen gange handler følelserne om forelskelse, andre gange handler de om venskab, beundring eller fascination. Det kan f.eks. sagtens være, at man er meget betaget af en anden pige, men at man er forelsket i en dreng. Man kan også opleve at være forelsket i en pige, men at man så i resten af sit liv kun forelsker sig i drenge og mænd.  Nogen finder tidligt ud af, om de er til det ene, til det andet eller til begge køn, mens det kan tage lidt længere tid for andre. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du er biseksuel, for det, du oplever nu, betyder ikke nødvendigvis at du er til det ene eller til det andet. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert, når det kommer til seksualitet, og man er ikke nødvendigvis til det ene eller til det andet. Ofte bliver man dog med tiden mere klar over, hvad man er mest til.
Måske føles det mindre forvirrende, hvis du begynder at lægge mærke til, om der er forskel på de følelser, du har, for piger og for drenge? Føler du dig f.eks. mere fysisk tiltrukket af drengene – eller af pigerne? Måske føler du dig lige tiltrukket af pigerne og drenge, og så kan det være, at du kan finde andre forskelle eller ligheder? Selvom det kan være svært, vil det måske være godt for dig, hvis du gav dig selv lidt tålmodighed og tid til at finde ud af det. Det lyder som om, at du er i gang med at prøve lidt forskelligt, og det virker som om, at du er nysgerrig på dig selv, og giver dig selv lov til at opleve lidt af det ene og lidt af det andet. Måske gør dine oplevelser dig snart klogere på, hvad du er til? Giv dig selv lov til, at det er helt ok,  du ikke er afklaret - så du får lidt mere ro på og måske endda kan nyde at det er sådan lige nu?  Jeg tænker også på, om du har snakket med andre om de tanker og følelser, der forvirrer dig? Sommetider er bare det at sige det højt rart, og nogen gange får man et lidt større overblik over sine egne tanker og følelser, når man har snakket dem igennem med en anden. Måske har du en ven eller veninde, som du stoler på, og som du synes, kunne være rar at snakke med?  Der er i hvert fald mange andre, der har det på samme måde, og man kan finde en masse information om forelskelse og seksualitet på nettet. F.eks. kan du finde mange andre breve og svar i BørneBrevkassen, der handler om lidt af det samme som det, du skriver om. Her kan du f.eks. læse et brev fra en dreng, som også er 16 år og lidt i tvivl om, hvem han er forelsket i – og hvilket køn, han er til: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Sex%20og%20seksualitet/Besvarede%20breve/Question15082.aspx  Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har lyst til at tale mere om det, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, som har åbent alle dage fra 11-23. Det er gratis at ringe, og man er helt anonym. Du kan også skrive til os på vores chat eller sende os en SMS, også på 116 111.  Med hilsner og ønsker om held og lykke på din vej, BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?