Album m. nøgenbilleder

Hej Børnetelefonen

Jeg har indtil for noget tid siden haft et seksuelt forhold til en gammel ven. Vi er ikke længere venner den dag i dag, grundet en masse forskellige ting.

Efter vi stoppede alt kontakt til hinanden, har jeg gennem en af vores fællesvenner fundet ud af, at han har et album på hans telefon med nøgenbilleder/krænkende billeder af piger. Som han tidligere har modtaget eller taget. Han har både billede- og videobevis på, at albummet findes.

Jeg fandt også ud af, at han var en af de mange personer, som var involveret i den der sex-video sag.

Ihvertfald er jeg virkelig bange for, at han har billeder af mig. Jeg har selv sendt et billede, mens jeg var fuld (dog ikke nøgenbillede). Men jeg er bange for at han måske selv har taget nogle i smug.

Derfor vil jeg høre, om i synes jeg skal konfronterer ham eller lign med det, for er ikke tryg med at han muligvis har billeder af mig, eller andre piger.
Fordi han bl.a. kan bruge det mod en, da han har nogle ret truende og voldige tendenser.

Mvh. miggg

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Jeg synes helt sikkert, at du skal konfrontere ham med det. Det kan du eksempelvis gøre ved at skrive en besked til ham. Det kan være en rigtig god idé, hvis du får hjælp til at skrive beskeden af en voksen. Hvis fyren har en voldelige og aggressiv tendens, så synes jeg, det er vigtigt, at du får formuleret en klar og tydelig besked til ham. Samtidig skal du ikke starte en konflikt med ham. Det kan være rigtig svært at formulere sådan nogle beskeder. Det er derfor rigtig rart med hjælp.

I beskeden kunne du måske skrive noget lignede;

Hej X. Jeg ved, at du har et album fyldt med billeder af nøgne piger og billeder, der er seksuelt krænkende. Jeg ved ikke om jeg er en del af det album, men hvis jeg er, så vil jeg have, at du sletter dem! Da vi ikke ses mere, så synes jeg, at det er ubehageligt, hvis du har billeder liggende af mig i det album. Du må have det godt og på forhånd tak!

Ovenstående er kun en idé til, hvad du kan skrive. Den besked kan skrives på rigtig mange måder.

Hvis du synes det er svært, at få en voksen til at hjælpe dig, så er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen. Så kan du sammen med en rådgiver, få formuleret en god besked.

Selvom det er rigtig ubehageligt, så er det vigtigt, at du tager afstand fra det og melder tydeligt ud, at du ikke synes det er i orden. Hvis han har billeder af dig, så håber jeg ikke, at han bruger dem. Hvis han skulle være så tarvelig, så skal du vide, at det er ulovligt og han kan blive straffet for det. Jeg er helt med på, at det ikke er en særlig stor trøst, hvis ens billede bliver delt. Det kan også være nødvendingt at skrive til ham, at det er ulovligt. -Måske ved han det godt,hvis ikke, så er det godt at han ved, så han stoppe de ulovlige ting og få slette billederne. Hvis han bliver agressiv og sur, så er det godt at have støtte fra god voksne og/eller venner, som kan hjælpe dig Jeg håber, at du kommer igennem til ham og han respekterer, at billederne skal slettes. Ellers kan det blive nødvendigt at melde ham, også selvom han kan blive sur.

Du er velkommen til at ringe eller skrive ind, så kan vi snakke mere om det. Vi har også gode råd på hjemmesiden om det: https://www.bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.