Brev
Er det en trussel
hej
jeg har en ven jeg skrev noget han skulle holde hemmeligt, men nu har han taget screen af samtalen og siger han vil sende det til min mor. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre han vil ha noget af mig men ved ikke hvad.
Er det en trussel?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Det lyder ikke rart, at din ven har misbrugt din tillid på den måde. Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre nu.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad det er for en hemmelighed, som du har skrevet til din ven. Jeg forestiller mig, at det er noget, som du ikke vil have, at din mor skal finde ud af?
Hvis din ven vil have noget af dig, for ikke at dele screenshot med din mor, så er det afpresning. Det kan man godt sige, er en trussel. Det er aldrig okay at true eller afpresse dig noget. Du kan jo anmelde ham på det medie, som han afpresser og truer dig på. Det er jo ulovligt at dele uden tilladelse.
Det bedste ville være, hvis du kunne snakke med din mor om det. Du behøver ikke fortælle hende, hvad det er for en hemmelighed. Du kan måske nøjes med at forklare hende, hvad der er sket, ligesom du gør her i brevet. Ved at gøre det, tager du nemlig hans afpresning fra ham. Det han gør er ikke i orden. Men der er en chance for, at han ikke gør alvor af hans trussel. Det kan være, at din mor godt kan forstå, at du ikke vil fortælle alle dine hemmeligheder til dig? Det er i hvert fald helt normalt at have det sådan.
Det kan være, at du synes det er nemmere at vise hende det her brev, eller skrive en sms til hende. Det er helt op til dig. Men det ville være godt, hvis du kunne få fortalt din mor om situationen, så det ikke fylder så meget hos dig.
Jeg håber, at du har mod på at snakke med din mor om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen