Brev
Første gang?
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hejjjj 🙂
Okay jeg er en pige på 15 år. Jeg har fået en kæreste. Han er 16 år.
Jeg tror at han måske gerne vil have sex. Jeg ved ik helt om jeg er klar. Altså jeg vil gerne, der er bare 1 problem. Jeg ved simpelthen ægte ikke hvordan man gør… altså sådan hvordan boller man????
Ad skal jeg give handjobs og blowjobs? Og hvordan gør man det?
Jeg har aldrig set porno, men er det en god ide at se det inden? Jeg har heller aldrig onaneret. Og skal jeg gære det inden?
Jeg aner ingenting. Jeg er helt lost
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Hvor er det godt, at du skriver herind og får sat ord på dine tanker, følelser og bekymringer omkring sex.
Det kan være svært og også lidt pinligt at tale med andre om sex, da det kan føles som privat ting for mange. Derfor er det også ret sejt og modigt, at du skriver herind.
Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe, så du måske føler dig lidt mindre lost.
Hvornår er man klar til sex?
Det er svært for mig at svare klart på, hvornår man er klar til sex. Det er meget forskelligt fra person til person.
For mange er sex ofte mere end bare at bolle. Det kan være mange store følelser, som man skal være klar til. Sex kan nemlig godt være en meget intim ting at dele med en anden.
Hvordan kan du mon mærke, at din kæreste er klar til at have sex med dig?
Nu hvor du har været modig og åbnet op om dine tanker om sex over for mig, kan du måske overveje, om du også kan tale med din kæreste om sex?
Måske du endda kan fortælle ham, at du faktisk ikke helt ved, om det er noget, du har lyst til endnu?
Du behøver ikke skynde dig
Hvis du er i tvivl, om du er klar, vil jeg anbefale dig at vente lidt. Du behøver ikke skynde dig!
Det kan være, at du og din kæreste kan starte med at nusse og røre ved hinanden, før I begynder på samleje. På den måde kan du også løbende mærke efter, hvad der føles rart, og hvornår din grænse er nået.
For nogen er handjobs og blowjobs en dejlig del af sex, mens andre ikke bryder sig om det. Du skriver ”ad” i dit brev, så det lyder til, at du ikke har særlig meget lyst til at prøve det lige nu, og det er helt ok.
Det er vigtigt for mig at understrege, at du ikke skal gøre noget, som du ikke har lyst til. Det er bedre at være ærlig og sige fra, end at gøre noget, som man ikke har lyst til.
Porno og onani
I dit brev spørger du, om det kan være en god idé at se porno eller onanere inden din første gang.
Men for nogen kan det være rart at have prøvet at røre lidt ved sig selv, før deres første gang. På den måde kan det være nemmere at vide, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. For andre føles det bedre at prøve sig frem med en kæreste.
Dit sexliv er selvfølgelig dit eget private sexliv. Derfor kan jeg ikke fortælle dig, præcis hvad du skal gøre. Du er nødt til at prøve dig frem.
Hvis du har tid og lyst, kan du prøve at gå ind på vores hjemmeside www.boernetelefonen.dk og søge på ordet ”sex” i brevkassen. Så vil du se, at der er rigtig mange andre, der føler sig nervøse, bekymrede og lost omkring den første gang. Måske nogle af de svar, du kan finde der, også kan hjælpe dig?
Der findes også meget god information på Sexlinien, hvis du gerne vil vide mere om kroppen og sex.
Ud fra det du skriver, ser jeg en kæmpe styrke hos dig! Du gør dig mange tanker om sex, og inderst inde kan du også mærke, at der er nogle ting, du ikke har lyst til lige nu.
Det er ret imponerende, at du kan mærke det. Husk på at du aldrig skal gøre noget, du ikke har lyst til. Jeg håber, du kan bruge mine svar.
Mange kærlige hilsner og tanker
BørneTelefonen