Brev
Lesbisk sex Education
Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 15 år som gerne vil vide hvor at jeg kan få noget god lesbisk sex ed
Jeg har ledt hele internettet igennem og kan ikke rigtig finde noget, så har i måske nogle recomendations?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver, når du er i tvivl om, hvor du kan finde sund og god information om lesbisk sex.
Der er mange, der søger inspiration gennem porno. Det er vigtigt at huske, at porno ikke viser virkeligheden. Det er skuespil, og det kan for mange være rigtig voldsomt. Derudover er der mange, der kan komme til at tro, at man skal leve op til det, man ser i porno. Derfor synes jeg, det er så godt, at du leder efter information på en ordentlig måde. Det vil jeg gerne rose dig for.
Det er meget modent og fornuftigt, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Jeg vil starte med at sige, at sex jo selvfølgelig er forskelligt fra person til person. Derfor er det også svært at guide til konkret oplysning eller ED om, hvordan lesbisk sex fungerer.
Det vigtigste er jo, at man er tryg og nyder det, når man har sex – og selvfølgelig at der er samtykke fra begge parter. Derfor handler det også om at mærke efter sine egne behov og sin partners behov og spørge den anden ind til, hvad de godt kan lide, eller hvad der fungerer godt for dem.
Du spørger efter gode anbefalinger til, hvor man kan læse mere om det.
Jeg vil anbefale dig forskellige steder, hvor du kan få viden om sex, seksuel orientering, kønsidentitet og meget mere.
1. Først vil jeg nævne Sexlinien. Det er Danmarks største informations- og rådgivningsportal for unge. Her kan du helt sikkert blive klogere på dine spørgsmål om lesbisk sex. Du kan ringe, chatte og skrive til brevkassen helt anonymt.
2. Jeg vil også anbefale LGBT+ Danmark. Her kan du også få rådgivning om krop, seksualitet og meget mere. Jeg skal dog huske at sige, at Rådgivningen hos LGBT+ holder sommerferielukket indtil d. 1. august.
3. Til sidst vil jeg henvise til PrivatSnak. Her kan 13-15-årige dele tanker og spørgsmål om krop, følelser, pubertet, kærester, forelskelse og meget mere. Jeg tror, at du også vil kunne finde gode svar her. PrivatSnak har også en telefon, en chat og en brevkasse, man kan kontakte dem på.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag. Det er sejt, at du ønsker at blive klogere på dig selv og din seksualitet på en god måde.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.