Brev
Skal jeg sige det?
Hej børnetelefon:)
Jeg er en 12 årig dreng som har fundet ud af at jeg føler mig mere tiltrukket af drenge end piger, og det er jeg også helt okay med selv. Så det er slet ikke der problemet er.
Jeg er startet på en ny skole efter sommerferien fordi jeg blev mobbet ud på min gamle skole.
Her for 2 uger siden starter der en ny dreng i klassen, lad os kalde ham X. Så mig og X bliver hurtigt gode venner og taler godt sammen. Det skal lige siges at det en dreng. Han taler HELE tiden om piger og her kommer det, han nedtaler bøsser, lesbiske og hele LGBT+ og det gør mig rigtig ked af det og nu ved jeg bare ik Hvad jeg skal gøre…
Skal jeg sige sandheden? Eller bare holde det for mig selv?
Hilsen en forvirret dreng:)
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver at du er helt ok med at være som du er, men det gør dig ked af det, når din nye ven nedtaler bøsser og lesbiske. Du er også forvirret og ved ikke om du skal sige sandheden, eller holde det for dig selv.
Jeg kan godt forstå du er glad for at have fået en ven på din nye skole og jeg kan forstå på dit brev, at du tidligere er blevet mobbet, derfor forestiller jeg mig, at der går tanker igennem dit hoved, som f.eks  om din ven mon stadig vil være venner, hvis han ved hvordan du virkelig har det.
Jeg fornemmer på dit brev, at du ikke har noget problem med at være mest tiltrukket af drenge og, at du er en dreng, der holder fast i at være dig selv. Det er en stor styrke du har og jeg håber du vil holde fast i den.
Det at få lov til at være sig selv sammen med andre, er bare rigtig vigtigt for at få et godt liv, og rigtig mange unge skriver til os om netop dette. Mange er ensomme og vil bare høre til, og så kommer de til at skjule hvem de i virkekeligheden er. Jeg tænker det måske er det samme du går og spekulerer over, men du mærker også at det gør dig ked af det, når du holder det inde. Det der sker, når vi holder noget inde for længe er, at det vokser sig større og større indeni og til sidst kan føles som en eksplosion
Derfor er mit råd til dig, at prøve at være ærlig, så der bliver mere plads til DIG.
En måde at starte på kan måske også være at tale med dine forældre og lærere om det først. Dine lærere kan hjælpe til med, at tage emner op i klassen, der kan handle om seksualitet og om respekt for forskelligheder. På den måde, kan det måske åbne op for en større forståelse og hvem ved? – måske er der flere der har det som som dig?
Er der mon en lærer på din nye skole, som du føler du ville kunne tage denne snak med? Det er også en mulighed at skrive det i et brev, hvis det føles bedre. Her på hjemmesiden har vi en guide til at skrive et brev, hvis man f.eks skal fortælle noget man synes er svært.
Klik her: Skriv det til nogen
Hvis du kan finde modet til det, kan det måske også være en ide at spørge din ven, hvorfor han tænker sådan om bøsser og lesbiske og fortælle ham,at du egentlig er uenig og synes man skal have lov til at være den man er. Jeg tænker hans reaktion på det er spændende, for den kommer jo til at fortælle dig om han kan respektere dig, som DU er.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er en stor mundfuld, at tage denne snak. Jeg synes bare det er så vigtigt, at du holder fast i, at du skal kunne være dig selv. Du er også meget velkommen til at ringe til os på: 116111 og få en god snak om det hele, hvor vi kan vende og dreje det lidt mere. Du kan også logge på chatten eller smse.
Jeg kan forstå du også kender til LGBT. Ved du også, at det er muligt at få anonym rådgivning hos dem? Det kunne også være værd at prøve for dig. Der sidder rådgivere klar, der er vandt til at tale med unge, der kender til det du fortæller om.
Jeg håber du kan bruge mine forslag til at komme videre, så du kan være dig selv. Jeg tror du kan finde modet til det. Du har skrevet til os  – det viser mig at du godt kan mærke at det ikke er som det skal være lige nu. Hold fast i det, og held og lykke.
Varme tanker fra BørneTelefonen.