Onanere jeg for meget?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 17 år

Tak for dit spørgsmål til BørneTelefonen. Jeg håber mit svar vil give dig lidt hjælp.

Først har jeg lyst til at fortælle, at du er ikke alene om at onanere hver dag. Det er meget almindeligt hos unge mænd – og kvinder. Vi har alle seksuelle lyster og behov.

Den store lyst til onani, du har oplevet, behøver ikke nødvendigvis at fortsætte. Lysten ændrer sig med tiden.

Onani er en meget fin måde at lære om sin egen seksualitet på. Og man bliver klogere på, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Dette kan være ret nyttigt i et kæreste forhold.

Vores seksualitet er på en gang noget vi skal undersøge og lege med. Men kunne det tænkes, at det faktisk er blevet lidt ensformigt at se pornofilm?

Den sex man ser i porno er kunstigt opstillet, og personerne i filmen er porno skuespillere. Derfor ser man ikke kys og kærlighed mellem mennesker i pornofilm. Måske har du simpelthen fået nok for en periode af pornofilm?

Du skriver, at du ikke har været sammen med nogen endnu. Måske er det mere det, som du har lyst til at afprøve?

Som sagt er der intet forkert ved at onanere – heller ikke at onanere meget. Men måske er du parat til andre seksuelle erfaringer end at se pornofilm.

Du kan læse mere om onani her: https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenge/maends-onani.aspx

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?