Brev
Onanere jeg for meget?
Hej
jeg er en dreng på 17 år, som har onaneret en gang om dagen (cirka) i nok 1 1/2 år. Og er lidt bange for jeg gør det for meget.
Jeg har problemer de sidste par dage med at få den op og stå. Og er også begyndt at synes porno er blevet kedeligt.
Det eneste gode er at jeg ikke får våde drømme mere.
Men ellers vil jeg gerne stoppe, og hvordan gør man det?
Min forældre ved ikke jeg Onanere, og ønsker også at stoppe af den oversag.
Jeg har ikke mistet min mødum.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 17 år
Tak for dit spørgsmål til BørneTelefonen. Jeg håber mit svar vil give dig lidt hjælp.
Først har jeg lyst til at fortælle, at du er ikke alene om at onanere hver dag. Det er meget almindeligt hos unge mænd – og kvinder. Vi har alle seksuelle lyster og behov.
Den store lyst til onani, du har oplevet, behøver ikke nødvendigvis at fortsætte. Lysten ændrer sig med tiden.
Onani er en meget fin måde at lære om sin egen seksualitet på. Og man bliver klogere på, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Dette kan være ret nyttigt i et kæreste forhold.
Vores seksualitet er på en gang noget vi skal undersøge og lege med. Men kunne det tænkes, at det faktisk er blevet lidt ensformigt at se pornofilm?
Den sex man ser i porno er kunstigt opstillet, og personerne i filmen er porno skuespillere. Derfor ser man ikke kys og kærlighed mellem mennesker i pornofilm. Måske har du simpelthen fået nok for en periode af pornofilm?
Du skriver, at du ikke har været sammen med nogen endnu. Måske er det mere det, som du har lyst til at afprøve?
Som sagt er der intet forkert ved at onanere – heller ikke at onanere meget. Men måske er du parat til andre seksuelle erfaringer end at se pornofilm.
Du kan læse mere om onani her: https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenge/maends-onani.aspx
Kærlig hilsen
BørneTelefonen