Brev
Perfektionisme volder problemer
Hej, jeg er en 14-årig pige, der går i 8. klasse.
Jeg har altid klaret mig ret godt i skolen, men der er noget, der holder mig lidt tilbage. Jeg har længe haft problemer med – hvad jeg senere fandt ud af var – perfektionisme. Det er mest i skolen, det er et problem – især angående lektier.
Jeg har i lang tid haft det rigtig svært med lektier og det blev især slemt, da jeg var tvunget til at flytte skole efter 6. klasse. Det startede med, at jeg brugte rigtig lang tid på mine lektier men fik dem dog stadig lavet. Det har senere udviklet sig til prokrastinering.
Det er blevet så slemt, at alle opgaver jeg er den mindste smule usikker på, simpelthen ikke bliver lavet. Det har noget at gøre med, ar jeg er rigtig bange for at lave fejl, hvilket også resulterer i, at jeg ikke tør sige noget i timerne.
Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Hver gang jeg sætter mig ned og prøver på at lave lektier, begynder jeg at græde. Jeg orker snart ikke at tage kampen op mere. Jeg har spurgt om gode råd fra så mange; psykologer, lærere, forældre, venner, internettet, men det er ikke blevet bedre. Jeg ved, jeg bliver nødt til at tage mig sammen, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Vi får snart at vide om vi er uddannelsesparate og jeg ved godt, jeg nok vil få at vide, at det nok ikke er så realistisk med en gymnasiel uddannelse. Jeg har tænkt på at tage 8. klasse om. At flytte skole er nok ikke en mulighed, da det tager rigtig lang tid for mig at vænne mig til nye omgivelser.
Har i nogle gode råd?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Tak for dit fine og velskrevne brev.
Hvor er det positivt, at du står frem og erkender, at du er bange for at lave fejl. Her på BørneTelefonen taler vi med mange unge, som desværre har det på samme måde som dig.
Det er en fin egenskab at være omhyggelig med de ting, man laver. Men i dit tilfælde har perfektionismen taget magten over dig. Jeg er ikke i tvivl om, at du er en dygtig pige, men perfektionismen står nu i vejen for, at du kan vise det, du kan og dermed måske også komme i gymnasiet.
Ved du mon selv, hvorfor det blev værre, efter du flyttede skole? Er det noget med den nye klasse? Fx at de andre også er meget bange for at lave fejl? Nogle gange kan der opstå en kultur i en klasse om, at alle skal være perfekte. Men det er ingen. Og forsøget på at være det er meget ødelæggende for både sammenholdet og den enkelte elev. Det kan også være, at du ikke er faldet til endnu i klassen og derfor ikke føler dig tryg?
Du har allerede haft mod til at bede om hjælp. Og du formår også at sætte ord på, hvad perfektionismen har af konsekvenser for dig. Det er flot! Men desværre har du endnu ikke fået hjælp nok. Derfor bliver du nødt til at bede om den igen.
Dine forældre, dine lærer og en psykolog vil være gode voksne at starte med. Du kunne f.eks. vise dem dette svar, så kan det være, at de forstår, at du stadig har brug for hjælp. Din lærer og dine forældre vil kunne hjælpe med at vurdere, om der er noget i den nye klasse, der spænder ben for din trivsel. Og samtidig vil du sikkert kunne have glæde af at tale med en ny psykolog, siden du ikke føler dig hjulpet af den psykolog, du har talt med.
Det kan være, at dine forældre og din lærer vil anbefale dig at komme et år på en efterskole. Her er der tit et stort fokus på det sociale og kreative liv. Og det kunne måske hjælpe dig?
Udover støtten fra de voksne, så kunne du måske også have brug for at komme i gang med at lave dine afleveringer. Jeg ved godt, at det føles svært. Men det er måske lige som et spring fra en 5 meter vippe. Man må bare får det overstået. Måske kan det hjælpe dig, hvis du aftaler med din lærer, at du SKAL lave mindst 50, 60 eller 80 % fejl i dine næste afleveringer. På den måde får du afleveret opgaverne men får forhåbentlig erfaring med, at du godt kan klare at lave fejl.
Selvom du helt sikkert ved det, så kan jeg ikke lade være med også at sig det: Husk at alle laver fejl. Det er naturligt at lave fejl. Det er IKKE forkert, og det kan IKKE undgås. At lave fejl er en del af læringsprocessen. Hvis man var perfekt, så var der jo ikke noget nyt at lære.
Jeg håber virkeligt, at du får den nødvendige hjælp. For du fortjener at få et dejligt ungdomsliv. Men til det høre at lave fejl. Ungdomstiden er nemlig præget af at prøve ting af, fejle og finde sig selv i det. Jeg ønsker dig alt det bedste.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen.