Brev
ordblind
Hej børnetelefonen og jer andre..
jeg er en pige på 14 år, jeg er to sproget, jeg har skiftet skole engang pga mobning, jeg gik på den skole fra 0-4 klasse, jeg vil gerne testet på min gamle skole men det måtte jeg ikke pga jeg var to-sproget og så var det bare det.
Jeg starter på min nye skole hvor det er der går 4 år (går i 8 nu) hvor de ikke ville teste mig, min søster siger så til mig at jeg skal gå hen til min lærer og spørger om jeg gerne måtte tage en ordblindstest, læren siger okay..
jeg for den taget og for så at vide at jeg er så meget ordblind som man nu kan være 🙁
jeg har fået det mega dårligt efter det jeg er hele tiden 2-3 klassetrin under de andre, jeg har svært ved at læse/stave jeg kæmper en kamp hver dag for at blive bedre men kan ikke mærke en forskel.
Jeg har bare altid lyst til at give op og for ikke lyst til at gå i skole mere! 🙁
hjælp!!
håber i kan hjælpe
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige pige
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det er ikke sjovt, når det er svært, at følge med i skolen.
Hvor er du bare sej, at du har bedt om hjælp. Det fortæller mig, at du er en stærk pige, der gerne vil gøre det godt. Men når man har svært ved noget i hverdagen og skolen, så kan det være rart at få noget hjælp og støtte, så man ikke føler at man står alene.
Du skriver ikke noget om hjælp fra skolens side. Normalt når man er ordblind, får man nogle hjælpermidler. Man kan feks. få en computer med særlige programmer, der kan hjælpe en med at skrive. Nogle steder kalder de det "it-rygsækken".
Hvis du ikke får hjælp fra skolens side, skal du og dine forældre tale med din lærer.
Når man er ordblind får man også hjælp og f.eks. ekstra tid til eksamen.
Og så synes jeg, at det er vigtigt at du ved, at rigtig mange ordblinde får uddannelser og gode job.
Vi er ikke alle ens, mange kæmper med noget - talblind, at have svært ved det fysiske, at have psykiske udfordringer osv.
Det kan også være en hjælp, at være åben omkring det. Fortæl dine kammerater hvad du kæmper med.
Min oplevelse er, at mange gerne vil forstå og hjælpe - og så bliver det sikkert også nemmere for dig.
Så start med at tale med dine forældre. Herefter skal I tale med din lærer, om dine muligheder for hjælp. Du kan altid vise dit brev og mit svar, hvis det er en hjælp. Du har nemlig været så god til, at beskrive hvordan det hele er, i dit brev hertil.
Jeg ønsker det bedste for dig.
Hilsen BørneTelefonen