Brev
Mundtlig danskprøve
Hej.
Jeg er en pige på 15 år som lige har været til mundtlig dansk. Jeg får normalt 12 for alt hvad jeg laver i dansk, men jeg fik 4.
Jeg er ret ked af det fordi jeg røg så langt ned. Jeg syntes det var gået godt.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme mig over at ryge så langt ned.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Først vil jeg sige, at det er flot, at du har fået 12 hele året i dansk. Det er flot, at du har arbejdet hårdt for karakteren, og så igennem et helt skoleår. Sejt!
Når man får sin karakter, fortæller læreren eller censor, hvorfor de har valgt karakteren. Jeg tænker, at de måske også har fortalt det til dig? Måske sagde de noget om, hvad der skulle have været med, eller hvad man kunne have gjort anderledes - så man får mulighed for at forstå og vide, hvad der vil være godt at gøre en anden gang. Det kan også være den måde, som man kan forberede sig eller den måde man laver struktur til prøven. Hvis ikke de har sagt noget om det, eller du ikke kan huske det, så kan du tænkerjeg, at det er vigtigt at din lærer forklarer det for dig, igen?
Samtidigt skal du vide, at 4-tallet ikke siger noget om dig som menneske. Du er stadig god lige som du er. Karakteren er valgt af to personer, der kun ser dig i skolen (den ene har måske aldrig mødt dig før!), og karakteren er kun et meget lille øjebliksbillede. Der er så mange ting, der spiller ind, når man er til eksamen eller prøve. Man kan være uheldig, komme til at sige noget helt forkert, have sovet dårligt, være nervøs m.m.
Der kan være stor forskel på, hvordan man præsterer i den almindelige undervisning, og hvordan man præsterer i en eksamenssituation. Når man er til prøve eller eksamen, forventes det, at man viser, hvad man kan – lige nu og her på kort tid. Det er også kun denne præstation, der afgør, hvilken karakter, du får. Det er helt anderledes, og nervøsitet og en fremmed censor kan gøre, at man ikke hviler i sig selv. Måske opfatter man hele situationen helt anderledes, så selvom man synes, det gik godt, så var der måske nogle ting som man ikke lige fik med - som din lærer og din censor manglende at høre. Derfor er det slet ikke unormalt, hvad du har oplevet. Alle mennesker kommer til at opleve det før eller siden.
Selvom det er en hård oplevelse for dig, så kan man sige, at du nu er den erfaring rigere – at prøvesituationen ikke nødvendigvis giver et særlig præcist billede af, hvad man kan. Jeg tænker, at I kommer til øve jer mere i prøver i løbet af året og jeres lærere underviser i fremlæggelse og eksamen. Husk på, at der er andet i denne verden end tallene på karakterskalaen. Vi får ikke karakterer for at være gode og omsorgsfulde mennesker, og det er en skam!
Jeg sender dig de bedste tanker.
Kram fra
BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen