Mit liv er noget lort!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år - snart 13,
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du har oplevet flere svigt i dit liv fra personer, der skulle have passet på dig og givet dig kærlighed (din mor slog og råbte af dig, og din far flyttede i en periode væk fra dig, da du havde mest brug for ham) - svigt som måske gør, at du i dag føler, at du hader dit liv (?). Ofte hænger tingene nemlig sammen.

Du fortæller, at du undrer dig over, hvorfor din mor slog dig, da du var lille, da I jo var de "bedste venner"... En undren og en tanke jeg godt kan forstå, du har. Det lyder som om, at du stadig går med en masse spørgsmål og tanker, du aldrig har fået svar på - følelser som ikke er faldet på plads inden i dig, og som her i dine teenageår fylder rigtig meget...

Men du fortæller også, at du har nogle voksne om dig i dag - din far og din lærer - som støtter og hjælper dig. Og det, tænker jeg, er vigtigt at holde fast i.

Men jeg må også være ærlig og sige, at jeg bliver en smule bekymret for dig, når jeg læser dit brev, fordi de tanker og følelser, du beskriver for mig er meget alvorlige. Så derfor tænker jeg også, at det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen for at bede om hjælp - for jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Jeg ved ikke, om du allerede har været hos skolepsykologen (siden du sendte dit brev til BørneBrevkassen)..? Men jeg kommer til at tænke på, om din far og din lærer (og måske din mor) mon ved, hvilke svære tanker og følelser, du går rundt med..? Ved din far, at du har selvmordstanker, og ved han, at du ikke ved, hvad du skal gøre mere - at du ikke magter noget eller har energi..?

Jeg synes, du beskriver dine oplevelser, tanker og følelser rigtig fint i dit brev... Måske kunne en mulighed være, at du viste din far og/ eller din lærer (for det virker som om, at de snakker sammen) dit brev til BørneBrevkassen og mit svar. På den måde behøver du ikke at finde ny energi, (som du måske ikke har lige nu) til at fortælle dem, at du har det skidt, og at du har brug for deres hjælp - nu!

Tror du, at du kan det?

Jeg ved ikke, om skolepsykologen er den eneste hjælp, du skal have... Måske kunne en mulighed også være, at du tog kontakt til din sagsbehandler i din kommune. Det er nemlig sådan, at kommunen skal hjælpe børn og unge, der ikke trives i skolen eller hjemme. På sammen måde, som de hjalp dig (og din mor og far) den gang du var 6 år gammel og din mor slog dig.

Jeg tænker, at det kan være svært og virke uoverskueligt på egen hånd at kontakte kommunen... Derfor tænker jeg, at du skal finde en voksen, du har tillid til, og som du ved vil hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Det kan være din far eller din lærer... men det kan også være en helt tredje person... En voksen i din klub (hvis du går i sådan en), en god nabo eller måske et andet familiemedlem..?

En mulighed kunne også være, at du fik hjælp fra Børns Vilkårs bisidderordning. En bisidder er en voksen, du kan stole på, og som kender børns rettigheder. Det er en voksen, der ser tingene fra dit ståsted, og som vil kunne gå med dig til møder i kommunen. Du kan læse mere om det ved at klikke > her

Du kan få fat i bisidder ved at ringe på telefon 3555 5559 (mandag - fredag i dagtimerne), eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede en af vores rådgivere der, om at hjælpe dig videre til en bisidder.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChattten, hvis du har brug for at tale yderligere om din situation.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?