Mit udseende,

Hej børnetelefon
Jeg har svært med at være i min krop og føler mig meget utilfreds især om aften. 💗Ville ønske at jeg var tyndre end jeg er, selv om jeg er 160 høj, vejer 45 klio og går til gymnastik 2 gang om ugen og jeg græder mig selv i seng hver dag inden jeg skal sove
M. V. H Fra mig 💕💗

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Hvor er det godt, du skriver. For jeg tænker, at du har brug for hjælp, når du er så ked af det, at du græder dig i søvn hver aften. Måske er det første gang du fortæller andre, hvordan du har det?

Man kan ikke ud fra højde og vægt sige, om man ´har den rigtige krop. Og jeg tror egentlig heller ikke, at det ville hjælpe dig, hvis jeg skrev til dig, at du ikke behøver at være tyndere end du er, for at være god nok. Følelsen af at være god nok kommer jo inde fra én selv.

Du er absolut ikke den eneste, der er utilfreds med kroppen. Vi får mange breve fra børn, der en gang imellem er kede af deres krop. Men når du fortæller, at du græder dig i søvn hver aften, så tænker jeg, at de dårlige tanker fylder alt for meget. Og jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med nogle om, hvordan du har det.

Har du mon fortalt dine forældre, hvordan du har det? Hvis ikke, kan du måske tænke over, hvordan du kan få talt med dem om det. Eller måske har du en god ven, som du kan snakke med?

Måske synes du, at det er svært at tage skridtet til at snakke med nogle om det? Eller måske ved du ikke, hvordan du skal sige det?

Hvis du har mod på det, kan du ringe til børnetelefonen på 116111. Du kan ringe helt anonymt, hvis du vil. Når du ringer, kommer du til at snakke med en sød voksen, som er vant til at tale med børn. Den voksne kan for eksempel hjælpe dig med idéer til, hvordan du kan sige det til dine forældre. Hvad siger du til det?

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive herind igen.

Mange kærlige tanker fra brevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?