lavt selvværd :(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet herind, for jeg kan godt se, at der er mange forskellige tanker, du går og tumler med lige for tiden.

Du fortæller i dit brev, at du har lavt selvværd og deler begrundelsen op i tre punkter, jeg vil prøve at gøre det samme med mit svar, så det forhåbentlig virker nogenlunde overskueligt.

Grund 1. Du fortæller, at du er den ældste pige i din klasse, og derfor er længere fremme i din udvikling end de andre piger i klassen. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, når man er den første til at få bryster, få menstruation og at få hår forskellige steder på kroppen.  (Og faktisk kan det også være rigtig svært at være en af de sidste til at opleve de ting.)

Når man er omkring 12-13 år begynder, der at ske en helt masse med ens krop. Det er heldigvis noget alle piger skal igennem, så selvom der måske ikke er så mange af de andre piger, der er begyndt at udvikle sig endnu, så kommer det på et tidspunkt.

Du fortæller også, at du nogle gange lugter af sved, fordi du glemmer at bruge deodorant, og det er jo desværre også en del af det at blive teenager/ voksen. Jeg tænker, om du måske kunne lave det til en fast rutine, at du hver dag på et fast tidspunkt får din telefon til at alarmere dig, så du husker at få vasket dig under armene og tage deoderant på..?   Grund 2. Her fortæller du om dig og dine veninder M og S. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det og ret forvirret når M ignorerer dig. Har du prøvet at snakke med hende om, hvordan du har det og oplever det hele?

Nogle gange er det sådan, at vi ikke selv er klar over de ting, vi gør, før vi bliver gjort opmærksom på det. Du skriver godt nok, at du har prøvet at snakke med hende, men jeg er lidt i tvivl om, hvad der er kommet ud af det..? Og om det måske ville gå bedre, hvis du forsøgte igen, men på en ny måde..?

Ville du fx. have mod på at sige til hende, at du har gået og været lidt trist på det seneste, og at du derfor har søgt rådgivning, som har foreslået dig at snakke med hende..? Jeg tænker, at den indledning, måske ville vise hende, at det er alvorligt ment, og at du har brug for, at hun tager sig tid til at snakke med dig...

Du fortæller også om A, som er sur på dig, fordi hun føler, at du har taget T fra hende. Det kan være svært med sådan noget veninde noget, for nogle mener godt, at man kan have mere end en bedste veninde, og andre mener kun at man kan have en.

Jeg tænker lidt, at A jo altså ikke kan bestemme, hvem T eller andre af hendes veninder skal være sammen med. Det bestemmer de jo faktisk selv. Måske A gør, som hun gør, fordi hun faktisk er rigtig usikker og lidt bange for at der så ikke er plads til hende?

Måske du kunne prøve at snakke med hende om, at du jo ikke gør det for at tage dem fra hende, og at de andre piger jo selv bestemmer, hvem de vil være sammen med? Måske du også kan fortælle hende, at det faktisk gør dig rigtig usikker og spørge, om det er fordi hun også er usikker, at hun gør det? Tror du, at det kunne være en mulighed? Grund 3. Her fortæller du, at du faktisk nogle gange tænker på at begå selvmord, og at du cutter i dig selv med nåle. Når man har sådan nogle selvmords tanker, eller når man føler trang til at stikke sig selv med nåle, er det vigtigt, at man ikke bare accepterer det. Derfor er det rigtig godt, at du har søgt rådgivning - også selv om du skriver, at du ikke kan få dig selv til det at begå selvmord.

Er der nogen, der ved hvordan du går og har det indeni? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dig at få talt med en voksen, som du stoler på. Det kan være enten en af dine forældre, måske en venindes mor, en bedstemor eller måske en nabo. Når man går med tingene helt selv, kan de godt virke rigtig store og uoverskuelige, og nogle gange hjælper det rigtig meget, bare at få lov til at fortælle om det til en som gider at lytte. Hvis du synes, det er lidt svært at fortælle om, kan du eventuelt skrive det i et brev, eller bruge det brev, du har sendt ind til os.

Måske kunne den voksne også hjælpe jer piger med at få lavet nogle sjove ting sammen og støtte jer i, at I kan have venskaber, hvor der er plads til jer alle sammen? Hvis det kommer til at fungere, så gætter jeg på at tankerne om selvmord og trangen til at skade dig selv vil blive mindre.

Jeg tænker, at du måske også vil kunne have gavn af at ringe til BørneTelefonen på 116 111... Der sidder nogle rigtig søde rådgivere, som meget gerne vil lytte til, hvad du har at fortælle. Det er gratis at ringe derind, og du behøver ikke fortælle hvem du er. De bedste hilsner BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?