Brev
Jeg føler at jeg burde tabe mig.
Hej Børnetelefon
Jeg er en pige på 13 år. Engang var jeg rigtigt gode veninder med en pige fra min klasse men det er vi ikke mere. For hun er benyt at gå at bagtale mig og sige alle mule grimme ting om mig. Det er jeg selføldig rigtig ked af. Hun siger fx at jeg er klam fordi at jeg ikke spiser frokost.
Jeg har her det sidste halve års tid tænkt meget på om jeg var god nok som jeg er.
Og jeg føler mig overvægt og føler at jeg bør tabe mig. Jeg er begyndt at tælle kalorie hver gang jeg spiser noget indtaster jeg det og så skal jeg så gå eller løbe så langt for at forbrænde det. Jeg vejer 39 kg og er 155 høj og jeg vil gerne veje 30. Jeg spiser ikke morgenmad og frokost kun meget lidt aftensmad. Er rigtigt ked af det med min veninde så jeg er begyndt at stoppe med at spise. Fordi det kan være hun bedre kan lide mig hvis jeg ikke vejer sp meget. Jeg vil bare vildt gerne tabe mig. Jeg føler mig bare ikke god nok son jeg er….
Så mit spørgsmål er om er jeg ved at udvikle en spiseforstyrrelse?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Rigtig mange tak for dit brev. Det at have sådanne nogle tanker om sin vægt, kræver stort mod, at fortælle andre. Så det at du skriver her ind fortæller mig, at du har en stor styrke. Og at du selv er bekymret for, om du har det helt godt.
Lad mig starte med at slå fast at du på ingen måde vejer for meget og du skal også vide at du er god nok, lige præcis som den du er. Du er kommet i puberteten, og der sker en masse både med din krop men også psykisk. Rigtig mange unge synes det kan være en svær alder at skulle vænne sig til, man ser anderledes ud, fx begynder at få bryster og menstruation. Mange oplever også at føle sig lidt mere sårbare, bliver måske lettere ked af det og går meget op i hvad veninder tænker og gør. Måske det er denne udvikling du kan mærke?
Det er vigtigt, at din krop får noget at spise morgen, middag og aften. Kroppen har brug for energi, for at kunne udvikles og for at du kan trives. Når man stopper med at spise handler det om følelser. Lige nu er du optaget af om du er god nok, og få dit gamle gode venskab tilbage med din veninde. Det kan gøre en ked af det og så kan en måde at tackle de svære følelser, være at undgå at spise. Det er dog ikke en holdbar løsning. Det handler om at finde en måde at få talt om det der er svært og fylder. For igen vil jeg understrege, du er god nok, lige som den du er. Jeg vil foreslå, du tager en snak med din veninde om det gør dig ked af det, når hun taler sådan til dig og du savner jeres venskab.
Jeg vil også foreslå du snakker med dine forældre om hvordan det er at være dig lige nu, hvilke tanker og følelser der fylder. Jeg kan godt blive lidt bekymret over de ting du beskriver og du har brug for hjælp, så det ikke udvikler sig til en spiseforstyrrelse. Du er ikke alene og du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en snak.
Husk der er kun en af dig. Og du er den bedste til at være dig.
Du fortjener at have det godt, så jeg håber du vil åbne op og få en snak med din veninde og dine forældre.
Kærlige hilsner fra Børnetelefonen.