jalousi på bedste ven

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Jeg kan godt høre, at du er rigtig ked af, at det er som om, jeres venskab har ændret sig. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Du skriver om, at du og din ven har været meget tæt og delt mange ting med hinanden. Det er fantastisk, når man har så god en ven, som man holder af, og de holder af en. Det lyder som om, at I gerne vil noget forskelligt med jeres venskab nu - du vil gerne være tæt, og at tingene er som før, og han vil gerne have, at I er venner på en anden måde nu.

Det kan gøre rigtig ondt, at man mister noget af det, man var så glad for ved en venskab. Det kan gøre ondt på samme måde, som når kærester slår op med hinanden. Der er måske ikke så mange, der taler om det, men du skal vide, det er meget naturligt at blive ked af.

Noget af grunden til, at vi bliver kede af det, når nogen tæt på os trækker sig væk er, at når vi deler ting med hinanden - følelser, ord måske også billeder og andre ting, så kan man sige, at vi giver lidt af os selv. Vi stoler på hinanden, og det er en rigtig god ting at kunne gøre. Men når vi er tætte og viser omsorg for hinanden, så kan vi også blive rigtig sårede, hvis den ene ikke vil være tæt længere.

Du skriver, at du og din ven har talt om det her flere gange. Hvor er det flot, at du har talt med ham om, hvad du synes, der var svært. Du skriver også, at du ikke synes, det hjælper. Det er ærgerligt, at det er sådan. Det er rigtig hårdt, men med venner og kærester, så kan den ene person vælge, at de vil have ens forhold til ændre sig lige pludseligt.

Du skriver også om hans anden ven, og at du føler, at du bliver jaloux på deres venskab. Det er klart, at du synes, det kan være svært at se på, når I plejede at være så tæt. Når du bliver jaloux, så tænker jeg, at det er et udtryk for, at du savner din ven. Det er okay at have det sådan - du vil bare gerne være tætte venner igen. Din ven vælger lige for tiden at være meget sammen med ham, og jeg tænker på, om du kan prøve at gøre nogle ting, så du tænker på nogle andre ting? Måske er der nogle andre venner, noget sport eller noget du godt kan lide, som du kan prøve at bruge lidt mere tid på for at få tankerne over på noget andet, og give ham lidt plads lige nu og her, måske har han brug for det?

Det du skrev om, at I sendte ting på snapchat og talte om private ting, det får mig til at tænke på, at det kan være, at det for din ven og måske også for dig er blevet følsomt og måske overvældende, at I har delt de her private ting. Det kan være, at I havde det på en måde, da I sendte de ting til hinanden, og nu tænker han eller I begge to, at kan være, at det blev for privat. Det er meget naturligt, at man kan komme til at gå lidt for tæt på hinanden nogle gange og måske fortryde eller blive ked af, at man overskred en grænse.

Jeg tænker, at noget af det, du kan gøre er, at tænke over din vens perspektiv på jeres venskab - som jeg har skrevet lidt om. Og så tænker jeg, at du kan tænke på, at I stadig er venner, som om han også fortalte dig for nogle uger siden og din ven måske skal have lidt ro for en tid. Måske når I kommer i skole igen, I vil finde sammen igen?

Jeg håber, du bliver ved med at være så god og omsorgsfuld en ven - det vil give dig mange gode ting i dit liv. Jeg håber, at din ven en dag vil fortælle lidt mere om, hvorfor han reagerer på den måde, som han gør. Indtil da, så giv ham lidt plads og prøv at tænke på, hvem du ellers kan være lidt sammen med og hvad du ellers kan lave, som du synes er hyggeligt. Måske være lidt med dine forældre, se en film, eller skrive til en af dine andre venner om I skal ses og måske spille lidt fodbold?

Jeg ønsker dig det allerbedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.