Brev
Idræt
Hej.
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg har lidt forskellige ting jeg har brug for hjælp til.
1. Jeg hader idræt. Jeg har som sådan ikke noget i mod at bade, som mange andre har, det er mere det at have selve idræt. Jeg er måske ikke i ligeså god form som de andre piger i klassen. Jeg kan ikke løbe i ligeså lang tid, hvilket jeg normalt siger er pga mit knæ, som gør ondt. (Hvilket til dels også er rigtigt, det er bare ikke derfor jeg ikke kan løbe lige så meget som de andre. Det er nok pga min form, og min viljestyrke)
Jeg er så bange for at folk skal gøre grin af mig, eller at de måske tænker at jeg er tyk, og fed, fordi jeg ikke er i særlig god form. Jeg prøver tit at slippe fra idræt, men jeg vil bare gerne være ligeså god som de andre. Nogle gange græder jeg fordi vi skal have idræt dagen efter.
2. Det har også lidt at gøre med problem nr 1. Jeg er meget usikker omkring min krop. Nogle dage er jeg egentlig Nogenlunde selvsikker, og andre dage er jeg virkelig usikker. Jeg har ikke noget i mod min krop, jeg vil dog gerne tabe et par kilo på sidebenene, og komme i bedre form. Men jeg hader at løbe. Så det ved jeg ikke helt hvordan jeg skal gøre?
3. Jeg er meget genert, og især i tysktimen er det er problem. Jeg kan ikke finde ud af tysk, og jeg hader tysk som pesten. Jeg kan ikke engang sige noget tysk for mine nærmeste veninder fordi jeg er bange for at de griner. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Jeg har egentlig nogle andre ting jeg har brug for hjælp til jeg kan bare ikke finde ord for det lige nu. Jeg håber inderligt at i vil hjælpe. Jeg syntes tit at jeg skriver ind uden at få hjælp, hvilket jeg syntes er rigtig trist.
Kærlig hilsen den fortvivlede
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, og fordi du bliver ved med at skrive - det kræver mod og styrke. Hvis du en anden gang synes, vi er for langsomme til at svare, og føler du har brug for hjælp her og nu, kunne du overveje at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller bruge chatten. Så kan det være, du kommer hurtigere igennem og får hjælp.
Jeg kan godt forstå, du gerne vil være i god form og kunne have det sjovt til idræt og følge med. Heldigvis er der også andre måder at komme i god form udover at løbe. Hvis dit knæ er en af årsagerne til, at du ikke har lyst til at løbe, kunne du cykle i stedet for. Det kan man også komme i god form af, og det er ikke så hårdt for knæene.
Mild styrketræning er en anden måde at komme i bedre form, og kan være en med til, at man bliver mere glad for sin krop og mærker den på en anden måde. I det hele taget er motion godt, fordi det producerer stoffer i kroppen, der gør dig glad.  Det en rigtig god måde til at komme ned i kroppen og få et bedre forhold til sin egen krop og lære kroppen bedre at kende.
At være genert kan nogen gange godt hænge sammen med at være lidt usikker. Måske er det også sådan for dig? Jeg tænker derfor, at du i forhold til tysk måske kunne øve dig lidt mere. Måske du så føler dig lidt mere sikker i det tyske og får mod til at prøve at sige noget. Du kan enten prøve at øve lidt mere, måske se noget tysk tv, eller også er der en app der hedder Duolingo. I Duolingo skal du også nogen gang gentage forskellige sætninger, og så vil den godtage din udtale - så her er det let at øve. Den starter på begynder niveau og er en ret sjov måde at øve og lære noget nyt, uden at det bliver alt for alvorligt og kedeligt.
Jeg håber, du kan bruge nogen af mine ideer og forslag, ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive til chatten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen