Hvorfor blev det aldrig til noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Køre pige på 12 år

Tak for dit brev. Øv, at du ikke er kommet i en specialklasse.

Har nogen mon givet dig en forklaring på hvorfor…? Det er klart, at du ikke har lyst til din gamle klasse, når du nu har håbet på at skulle starte i specialklasse. Mon dine forældre tror, at det rigtige for dig vil være at starte i din gamle klasse?

Din lærer tænker jo, at det vil passe godt til dig at starte i specialklasse. Og det tænker du også. Der er måske en forklaring på, at det alligevel ikke blev sådan. Men din mening er vigtig – uanset hvad.

Derfor er det bedst, hvis du, din lærer og dine forældre sammen kan mødes og tale om det. Også for at høre din mening.

Det lyder til, at du har haft et langt forløb på Psykiatrisk Afdeling. Måske er det en mulighed, at en person, der kender dig fra afdelingen, kan tage med til mødet.

Det er vigtigt, at du får sat ord på dine tanker og behov. De voksne skal kende til dine tanker for at kunne hjælpe. Jeg ved godt, du har forsøgt at sige det til dine forældre, men tit skal man sige det mere end en gang til sine forældre, før de hører det.

Måske ved dine forældre ikke, hvordan man får indkaldt til et møde på skolen? Så kan vi tale sammen med dem på ForældreTelefonen. På tlf. 35 55 55 57. Du kan også vise dem dette brev og mit svar.

Hvis du nu ikke kan komme i specialklasse, er det en god ide, at I får en snak om, hvordan du kommer godt i gang i din gamle klasse. Det er vigtigt, at du har voksne, der kender til dine tanker og følelser, så de kan støtte dig.

Jeg kan godt forstå, at tanken om at skulle tilbage til din gamle klasse kan være svær – specielt fordi du har været væk så længe. Heldigvis er tanken tit værre end virkeligheden! Måske kunne du tyvstarte lidt ved at se nogle af dine klassekammerater, inden du starter.

Nu ved jeg ikke, hvilken slags forældre du har. Jeg ved heller ikke noget om, hvordan du har det med dine klassekammerater.

Men måske kunne du sammen med dine forældre lave en filmaften  – eller måske bare hygger på et tæppe ved stranden eller en græsplæne. Det kan gøre det lidt lettere for dig at møde den første dag efter ferien, når du har set et par stykker inden.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til Børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.