Brev
Hei jeg er en pige på 11 år og jeg syndes jeg vejer for meget
Hej
jeg er en pige på 11 år og vejer ca 39-41 kg
er det for meget?
Jeg syndes at jeg vejer meget. Jeg er en af de mindste i min klasse så alle tror at jeg vejer ca 27-31 kg og så bliver jeg bange for om jeg skal sige at jeg vejer så meget eller om jeg skal lade som ingenting. Der er ingen der ved jeg vejer så meget! Er det normalt at veje 39-42 kg?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 11 årige pige
Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved hvad du skal svare dine kammerater, hvis de spørger om din vægt.
Vægt er en underlig størrelse. Der er mange ting som spiller ind på ens vægt. For eksempel, hvis man dyrker sport har måske større muskler end sine kammerater. Knogler kan være kraftigere, spinkle eller midt i mellem. Hvis man er tidligt udviklet kan ens krop forandres og vægten svinder i en periode.
Når man taler om vægt er det vigtigeste, at man selv har det godt med sin krop – og det handler ikke om hvad vi vejer! Det handler om at føle sig godt tilpas. Du har lige nu en alder hvor kroppen vil forandre sig de næste mange år. Og man kan ikke vide hvordan kroppen ender med at se ud, når man er færdigudviklet.
Mit bedste råd til dig vil være, at du ikke skal gå så meget op i vægten. Men sørge for, at du har det godt med din krop. Der er rigtig mange som aldrig vejer sig. De ser og  føler om de har det godt. Måske kan det smitte af på dine kammarater. På den måde kan I bruge jeres tid på, at have det sjovt sammen.
Hvis de bliver ved med at spørge til vægten, så fortæl din lærer og dine forældre om det. Måske kan I snakke om det i klassen, så det med vægt ikke fylder i skolen.
I kan også få skolens sundhedsplejerske på besøg i klassen. Hun ved en masse om børns kroppe og udvikling. Det kan være, at det vil hjælpe, at du og dine kammerater kan spørge hende om vægt.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen