Brev
Er jeg ved at få anoreksi?
Hej,
jeg er en pige på 13 år. Jeg er ca. 167 cm høj, og vejer for det meste 44 kg. Jeg vil virkelig gerne ned på de 43 el. 42 kg. Og jeg prøver derfor at spise meget mindre end jeg plejer.
Tit smider jeg også min mad ud omme i skolen eller for andre til at spise det. Min veninde spørger også tit hvorfor jeg ikke spiser. Mine forældre er begyndt at spørge mig hvornår jeg egentlig spiser normalt igen, og hvorfor jeg er så tynd.
Jeg hader når min mor råber “så er der mad” for så ved jeg at jeg skal ned og spise. Jeg vil også have mellemrum mellem benene, og jeg tager forskellige teste for at se om jeg er ved at få det.
Jeg er meget forvirret og bange for at det skal gå ud over alle..
Hilsen en forvirret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det godt, du skriver herind. Det lyder som om, du går og kæmper med nogle rigtig svære tanker og følelser omkring mad og vægt. Du er nu teenager, og er i en alder, hvor der sker rigtig meget med kroppen. Du er ved at udvikle dig fra en pige til en ung kvinde. Det kan være svært at acceptere, man pludselig begynder at få bryster og måske lidt fyldigere hofter og lår. Det er en naturlig del af det at udvikle sig. Du er bestemt ikke den eneste, der går med disse tanker.
Det lyder som om, at tanker omkring mad og vægt er kommet til at fylde lidt for meget hos dig? Mange unge bliver inspireret af hvad de ser på nettet eller hos veninder, og det kan være helt ok. Men det kan godt blive lidt svært at prøve at ligne en, der f.eks. er meget, meget tynd. Det er nemlig forskelligt, hvordan menneskers kroppe er bygget. Det er faktisk også sådan, at det ikke er alle, der er bygget til at have sådan et mellemrum mellem lårene. Det er ikke nødvendigvis fordi, der er noget galt med dem, der har det. Men det er heller ikke fordi, man er for tyk, når man ikke har det. Det handler om, hvordan man er bygget.
Derfor kan det godt blive farligt, hvis man prøver at ligne noget, man faktisk ikke er bygget til at ligne. For så er der en risiko for, at man ikke får den mad og næring, man har brug for. Og det er meget usundt for kroppen. Man har brug for en masse vitaminer, mineraler, fedt, kulhydrater og alt muligt andet, som er i maden. Det ved du måske allerede. Og det er særligt vigtigt, når kroppen er i gang med at udvikle sig.
Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at finde du af, hvordan du kan spise sundt. Det kan nemlig være rigtig svært selv at finde ud af, hvornår man spiser sundt, og hvornår man ikke gør. Det kan også være svært pludselig at skulle tænke anerledes og spise på en anden måde, end man plejer. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med en, som er tæt på dig, der kan støtte og hjælpe dig med at få et andet forhold til mad og vægt – og måske også til dit udseende?
Du fortæller, at dine forældre allerede er opmærksomme på, at du ikke spiser så meget. Selvom det kan føles svært at skulle fortælle om alle ens tanker, kunne du så have mod på at forsøge? Hvis det føles svært, kan du måske skrive det hele ned, så dine forældre kan læse det selv? Dine forældre har også været teenagere og vil sikkert kunne huske de mange tanker og følelser der påvirker en og kan gøre en usikker
Du er også meget velkommen til at ringe herind eller skrive til os på Chatten, hvis du har brug for at snakke lidt mere om, hvordan du kan få talt med dine forældre.
Du fortjener nemlig at have det godt – med dig selv og med mad.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen