dårlig i skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev. Det er sådan et fint brev du har skrevet, hvor du på en rigtig god måde forklarer, hvordan du har det med skolen. Jeg håber, at svaret vil være en hjælp for dig.

Når man ikke fungerer socialt, så kan det være svært at lære noget. Jeg tænker, at det kan være dét, der er sket for dig i din gamle skole. Man kan også blive ramt på sin selvtillid, så man får en følelse af, at man ikke kan det samme som andre. Jeg tænker det er vigtigt, at du finder ud af, om din vurdering af at du ikke er god i skolen passer med lærernes vurdering.

Det er super godt, at du allerede har talt med dine forældre, men du skal nok prøve det igen. Det er tydeligt, at det ikke er nok for dig, at dine forældre tror på, at du nok skal indhente det. Dit brev viser så fint, hvilke tanker og bekymringer du har. Kan du vise dit brev til dine forældre? Du kan fx sige til dem, at du gerne vil tale med dem om skolen og så give dem brevet. Hvis du har lyst, kan du også vise dem svaret.

Jeg bliver nysgerrig efter, om du har talt med dine lærere om det? Er de også bekymrede? Hvis de tænker, at du bør kunne mere, end du kan, så skal de hjælpe dig med at blive dygtigere, og I skal sammen lægge en plan for, hvordan det kan ske.

Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du og dine forældre holder et møde med dine lærere. Det vil være super fint, hvis du fortæller, at du tænker på måske at komme ind på en specialskole. Så kan du få at vide, hvad dine lærere tænker om det.

 Der er forskellige muligheder, som kan hjælpe dig med dit skolearbejde. Det kan fx være en støtte, at du laver lektier sammen med andre fra din klasse, hvis du har lektier for. På nogle ungdomsskoler kan man gå til almindelige skolefag som fx matematik. Her kan man få indhentet det, man ikke har lært så grundigt. Dine lærere ved sikkert, om det er en mulighed, der hvor du bor. Så det kan du og dine forældre også tale med lærerne om.

Jeg tænker på, at det også handler om tålmodighed. Når det har været svært i din gamle klasse igennem længere tid, så kan det tage tid, før du vænner dig til, at du nu kan koncentrere dig om at lære noget. Dit brev viser, at du tager din skole alvorligt, og at du gerne vil være dygtig. Jeg tænker, at du er godt på vej, og jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.