Jeg hader mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13,

Hvor er det stærkt, at du har mod til at skrive ind, for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med problemerne og tankerne. Hvor er det bare stort af dig, at du deler så svær en ting med nogle. Det synes jeg virkelig er sejt gået.

I BørneTelefonen møder vi mange som står i den samme situation, så du er ikke alene. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Jeg har talt med mange børn og unge som fortæller, at det kan være hårdt at leve op til forventningerne, fordi det ofte kræver, at de ændrer på sig selv. Nogen spiller roller og har svært ved at slappe af i fællesskabet. Det er energikrævende, kan være ensomt og fører til, man overtænker meget.

Mange børn og unge skyder skylden på sig selv, hvis de ikke passer ind. De oplever, at det er deres egen skyld, hvis de ikke har så mange venner, hvis de føler sig ensomme, eller hvis de bliver mobbet. De føler, det er fordi, der er noget galt med dem, og at de ikke er gode nok. Det kan nemt fører til konstant negative tanker omkring dem selv, som bliver ved med at kører i ring. Kan du genkende det?

Overtænkning kan fylde utrolig meget, hvor den kan dræne os fra energi, fordi tankerne holder os vågen om natten og påvirker vores humør i en negativ retning. Man kan beskrive det som, en ond cirkel der kører i ring.

Vidste du mon, at vi som mennesker tit automatisk lægger meget mere vægt på katastrofetanker og på de ting der kan gå galt/er gået galt for os – frem for alle de ting, hvor vi faktisk klarer os rigtig godt? Det handler om, at vores hjerner fra naturens side er “gearede” til at håndtere- og være på vagt over for farlige situationer, hvor man kan risikere at blive såret.

Derfor er vores hjerner tit mere optagede af at være bekymrede, selvom vi i det moderne liv jo ikke behøver at “være på vagt” over for farlige situationer på samme måde. Men man kan faktisk træne sig selv til at lade de dårlige tanker fylde mindre og blive mere glad, ved at fokusere på alt det gode.

Når man er kommet ind i en ond cirkel af tanker, som begynder at begrænse en i hverdagen. Det kan i nogle tilfælde fører til, at man bearbejde dem på forskellige måder.

Nogle begynder ofte, at lave selvskade, når de har det skidt. Måske har man ikke haft nogen at tale med sine svære følelser om, og derfor har selvskade virket som den eneste måde at få afløb for følelserne på.

Vi hører fra mange børn og unge, der oplever, at selvskade  “giver” dem noget. Det kan være, det giver dem et frirum fra de svære følelser. Man kommer måske lidt “ud af hovedet” og “ned i kroppen”. Man kan flygte fra det svære. Kan du genkende det?

Men selvskade er for hårdt at blive ved med at kæmpe selv. Derfor kræver det at man får hjælp fra andre, og gerne en voksen. Har du mon en voksen nær dig, som du også vil kunne dele tankerne med?

Det kunne fx være dine forældre, en lærer eller en helt anden? Det er ikke så vigtigt hvem du taler med. Vælg en som du føler dig tryg ved. På den måde, kan det måske være nemmere at få det sagt.

Det er ikke alle børn, som har en voksen nær dem, som de kan tale trygt med. Derfor findes også andre muligheder for at få hjælp.

Kender du mon Foreningen spiseforstyrelser og selvskade? De giver også rådgivning, ligesom her på BørneTelefonen, og så kan man deltage i et længere samtaleforløb og snakke med andre, som har været igennem selvskade, men som har fået det meget bedre.

Nogle finder ud af, at de kan gøre andre ting, når trangen til at selvskade kommer. Det kan fx være, at de går en tur i stedet, ringer til en ven eller noget helt tredje.

Her på BørneTelefonen har vi en side om selvskade. På den side er der råd og øvelser, der kan hjælpe en, når trangen til selvskade kommer. Du kan fx få hjælp til at lave en handleplan.

Jeg vil også komme med en anbefaling til at tage et gratis og anonymt samtaleforløb i Headspace, som har afdelinger mange forskellige steder i landet. De er super søde, og de ved rigtigt meget om hvordan det er at være ung og kæmpe med sine tanker. Du kan læse mere om dem her: https://www.headspace.dk/

Hvis du har lyst til at prøve kræfter med at tale om det med nogen, du ikke kender, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Det hjælper for mange børn og unge i din situation.

Når du rækker ud efter hjælp, viser du mig, at du stadig har et håb i dig. Et håb om at få det bedre.

Med dit brev herind, har du allerede vist mig, at har mod på at række ud efter hjælp. Og at du gerne vil have det bedre, end du har det i dag. Det er kæmpe styrke!

Bedste hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.