Brev
Selvmord og selvskade
Hej
Det er snart en måned siden mine forældre fandt ud af jeg selvskade
de fandt det jeg brugte fyldt med blod og de tog det fra mig
og jeg sagde jeg ikke havde flere med det har jeg
og jeg har gjort det igen siden mange gange
og jeg kan se på dem især min mor at det er vigtig svært for hende og hun er begyndt og græde flere gange over det
men hun tror det kun er det
og at jeg ikke har gjort det siden
men det er bare så meget være end de tror
ud over det at jeg stadig gør det rigtigt meget har jeg også forsøgt at begå selvmord 4 gange eller noget inde for det sidste halve år
og jeg ved virkelig ik hvordan jeg skal få det sagt til nogle
og jeg er især bange for hvad der vil ske hvis jeg siger det og om jeg bliver tvunget til at flytte mental hospital eller noget
jeg ved det virkelig ik men jeg er virkelig bang og utryg lige nu og hved ikke hvad jeg skal gøre
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er jeg bare glad for at du har skrevet herind. Jeg kan høre, at det ikke er let at være dig lige nu. Derfor er det så stærkt, at du har rakt ud efter hjælp!
Du har taget det første skridt mod at få det bedre, ved at skrive det her brev
Det er så modigt. Jeg vil gøre mit bedste, for at give dig nogle gode råd.
Du fortæller at du selvskader og har selvmordstanker. For en måned siden fandt dine forældre ud af det. Det lyder som en rigtig svær situation. Og jeg forstår godt, hvis det har gjort dig både bekymret og bange for hvad der nu skal ske.
Du fortæller at især din mor blev rigtig ked af det. Jeg tænker, at det også var hårdt for dig at se og høre. Måske oplevede du at få lidt dårlig samvittighed?
Det lyder som om, at du har gået og holdt det her hemmeligt i noget tid. Og det lyder som om, at det er gået hen og blevet værre. Du fortæller nemlig at du har forsøgt at begå selvmord 4 gange inden for det sidste halve år.
Kære du, det lyder som om, at du har det rigtig hårdt.
Det lyder som om, at du har kæmpet alene i rigtig lang tid
Her på BørneTelefonen får vi desværre mange breve fra børn og unge, der har det rigtigt dårligt. De fortæller, at de selvskader for at glemme den smerte de føler indeni – giver det mon mening?
Mange bruger altså selvskade til at flygte fra det der er svært. Og det bliver hurtig en vane som er rigtig svær at komme af med alene.
Hvis selvskaden er det eneste, der kan få de svære tanker og følelser indeni til at forsvinde, så er det svært at holde op. Det er der mange der har brug for professionel hjælp til at stoppe med.
Når du fortæller at du har forsøgt at begå selvmord, så tænker jeg, at du er et sted, hvor du ikke længere kan se at det hele skal blive godt igen. Når man har gået med svære tanker og følelser alene i noget tid, så kan man nemlig komme til at se rigtig sort på tingene.
Jeg forestiller mig det lidt som om, at de svære tanker og følelser er en mørk sø. Jo længere tid du står i den, jo sværere er det selv at komme op. Til sidst har man brug for, at der er nogle andre der hjælper en. Giver det mening? Det vigtigste er, man forstår, at man godt kan komme op af søen igen.
Derfor er mit bedste og vigtigste råd til dig, at du taler med nogen om det her. Du har allerede taget et kæmpe skridt da du valgte at skrive det her brev – mon det allerede var lidt rart at fortælle nogen om din situation?
Men det er vigtigt, at du også får talt med nogen, som er tæt på dig
Jeg tænker for eksempel på dine forældre. Jeg forstår, hvis det er rigtig svært og ubehageligt. Du fortæller selv, at du er bange for hvad der vil ske. Det kan jeg godt forstå gør dig nervøs. Men du skal vide, at det ikke er meningen, at du skal klare det her selv. Du har ret til hjælp.
Du fortæller at du er bange for at du skal på et mentalt hospital. Det kan også lyde ret skræmmende, og tit har man kun set sådanne steder i film, hvor det ofte er lidt ekstremt. Jeg kan ikke sige om det ville ske, men jeg synes det er vigtigt at du ved, at et mentalt hospital har til formål at hjælpe mennesker med at få det bedre.
Det er et trygt sted, med søde og dygtige mennesker der passer på en, og sørger for at man ikke skader sig selv.
Nogen oplever endda at føle sig ret tryg og glad på et mentalt hospital, fordi de ved at de kan få hjælp, hvis de svære tanker og følelser skulle tage over. Nogle oplevelser også en lettelse over, ikke at skulle gå med alt det svære alene. Hvordan synes du mon det lyder?
Men i første omgang er det vigtigste at du får talt med nogen om det. Det kan være dine forældre, men det kan også være en lærer eller en anden fra din familie som du føler dig tryg ved. Du kan fortælle, at du har noget rigtig vigtigt at fortælle, og at du har brug for at de lytter. Du kan så fortælle, at du går med svære tanker og følelser, og at du selvskader.
Det er vigtigt at sige højt til nogen, at du har selvmordstanker, og at du har forsøgt flere gange
Det er også en god ting at fortælle den voksne, at du er nervøs for, hvad der vil ske med dig. F.eks. at du er bange for at skulle bo på et mentalt hospital.
Selvom det er rigtig hårdt og skræmmende, så er det så vigtigt at du får hjælp. Der er mange ting der er værd at leve for. Sommetider har man bare brug for hjælp til at se det. Det er der absolut ingen skam i. Du fortjener at være glad og have det godt.
Hvis du ikke føler dig klar til at tale med nogen, du kender, så vil jeg anbefale dig at kontakte Psykiatrifonden. Her kan du få anonym rådgivning – dvs. at de ikke behøver at vide, hvem du er. De kan hjælpe med at lytte til det, du har på hjerte. De kan fortælle hvilke forskellige muligheder for hjælp, der er. Du kan også prøve at spørge dem om, hvordan det er at være på et mentalt hospital. Måske de kan hjælpe dig med at gøre tanken lidt mindre skræmmende, hvis det nu en dag skulle ske.
Det er også en god ide at ringe til denne rådgivning: Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade Mange unge har følt sig godt hjulpet af denne rådgivning, og her er rådgiverne vant til at tale med unge mennesker som dig. Rådgiverne her ved rigtigt meget om at være ramt at selvskadetrang. De kan også tale med dig om, hvordan du egentligt har det i dit liv – derhjemme og i skolen …
Kære du, jeg håber virkelig at du kan bruge mine råd. Jeg synes du lyder til at være så stærk og modig – du har kæmpet alene i noget tid. Nu har du brug for at der er andre, der hjælper. Jeg tror på at du kan finde styrken til at spørge om hjælp igen!
Vi sidder også til rådighed døgnet rundt. Vi vil altid gerne tale med dig – og rådgivningen er gratis og anonym. Vores nummer 116111.
Jeg tror på dig, og jeg ønsker dig alt det bedste,
Kram fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.