Brev
Selvmordstanker og selvskade
Hej, jeg er en pige på 13, jeg har levet i et par år, med selvskade, og jeg snakker med en psykolog om det, men siden jeg har gjort det har det kun blevet værre. For 2 dage siden var jeg lige ved at tage livet af mig selv.
Grunden til at jeg startede var at lige siden jeg har startet på min skole har jeg oplevet mobning og vold på skolen, jeg har også oplevet vold fra min ené storesøster, som har ADHD. Jeg har aldrig mødt min rigtige far, som døde da jeg gik i 4 klasse, jeg har haft det rigtigt hårdt da min søster som har været voldelig overfor mig har prøvet at begå selvmord, og skåret i sig selv…. Og jeg føler bare ikke at jeg kan leve mere… Og at jeg er nede i et sort hul og ikke kan komme op… Den eneste udvej er døden…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13
Det er ikke godt, at du har oplevet vold både i skolen – og derhjemme. For du skriver, at din ene storesøster har slået dig. Og du fortæller, at hun ligesom dig, ikke har det godt. For hun har prøvet at tage livet af sig selv – og har skåret i sig selv.
Derfor er det godt, at du har fået mulighed for at tale med nogen om, hvordan du egentlig har det. Men du skriver, at du bare har fået det dårligere af samtalerne hos psykologen.
Det er vigtigt for psykologen at høre, at du lige nu ikke føler dig hjulpet af samtalerne.
I sidste ende kan det være, at en anden psykolog er bedre for dig at tale med? Måske vil et psykolog-skift være noget, du kan tale med din mor om? Din mor er meget velkommen til at tale med os på http://ForældreTelefonen  Måske har hun lyst til at tale med os om situationen. Måske kan du også vise hende dette brev?
Det er også muligt at tale med rådgivere i Psykiatrifonden om at have en søster med ADHD.  Det kan være rigtigt hårdt at have en søster med ADHD. De er gode at tale med, for de ved rigtigt meget om den ting.
Du har også den mulighed at kontakte Headspace De ved meget om at tale med unge, som har oplevet ting, der er svære. Jeg ved fra andre unge, at det føles godt, at tale med dem.
Når der er for mange svære ting i livet, kan man få det så dårligt, at man får selvmordstanker. Ligesom du har nu. Og man kan tænke, at det alligevel aldrig bliver anderledes.
Men det kan det. Og derfor er det så godt, at du gør noget.
For på den måde, kan du komme op af det hul, som du føler, at du sidder fast i. Nogle gange er det nødvendigt at prøve flere ting for at den hjælp, som man har brug for.
Det er vigtigt ikke at give op, selvom man næsten ikke har flere kræfter.
Når du har prøvet en eller flere af disse ting, kan du vende tilbage hertil. For hvis du ikke føler dig hjulpet, så må vi snakke om, hvad du så kan gøre. For du og din familie skal have hjælp, så ting kan blive bedre. Måske tales vi ved.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.