Selvmordstanker

Hej BørneTelefonen
Jeg har hen over en længere periode haft det ret underligt indeni. Jeg tror jeg har selvmordstanker for jeg har nu to gange taget mig selv i om aftenen at gå min vej mens min familie sover. Jeg gik fordi jeg havde tænkt mig at drukne og selv eller sådan noget i den sø der ligger ved vores hus.

Det er som om der er to stemmer indeni mig og på den ene side syntes jeg at det er en god ide at begå selvmord og På den anden sode er jeg ret bange for at jeg bare går igen. De to sidste gange har jeg fortrudt og gået hjem igen men jeg er bange for at jeg kan finde på at gøre det.

Jeg har fortalt til mine forældre at jeg er ked af det inde i og hvad jeg havde tænkt mig da jeg gik og de siger at jeg skal sige det til dem næste gang jeg bliver ked af det. Men problemet er at når jeg for lyst til bare sådan at gå så har jeg ikke lyst til at sige det til nogen

Er der noget jeg kan gøre?

Kh mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tusind tak for dit brev.

Det lyder ikke rart at være dig for tiden, når du skriver, at du ikke har det godt indeni.

Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig lidt på vej, så du forhåbentligt kan få det bedre.

Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har fortalt dine forældre, om hvordan du har det. Nu har du åbnet op for, at du kan fortælle dem lidt mere om, hvordan det er at være dig lige nu.

Jeg tænker, at det måske kan virke lidt uoverskueligt at skulle starte en dybere snak med dine forældre omkring dine tanker? Og måske har I ikke fået snakket helt om, hvordan du har det? Derfor vil jeg foreslå, at I taler sammen igen – på et tidspunkt, hvor I alle har god tid.

Du kan overveje at starte med at vise dette brev til dine forældre – måske sammen med mit svar? På den måde får du på en rigtig god måde fortalt, hvilke tanker du indtil nu har gået alene rundt med. Det tror jeg, kunne blive starten på en rigtig god og vigtig snak. Hvad siger du til det?

På samme måde kan det også være en idé at fortælle, hvordan du har det, til nogle af de andre voksne, du har omkring dig. Det kan være en fra din familie, som du taler godt med, en lærer eller en helt tredje. Selvmordstanker skal man nemlig altid tage alvorligt. Ofte handler de ikke om, at man har et ønske om ikke at leve mere. Tankerne handler tit mere om, at der er nogle ting i livet, der kan være svære at håndtere. Er det også sådan, du har det?

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og at du har fået lyst til at fortælle de voksne omkring dig lidt mere om de tanker og følelser, du lige nu går rundt med.

Jeg ved, at rigtig mange børn og unge, der går med de samme tanker som dig, ofte får det bedre. Det, der kan hjælpe allermest, er at sige sine tanker højt. På den måde kan man få noget hjælp til at se igennem de mørke skyer og få øje på de lysere tider.

Hvis dine forældre ikke rigtigt ved, hvordan at de skal hjælpe dig, kan de ringe herind til os på vores ForældreTelefon på telefon nummer 35555557.  Der vil sidde en rådgiver klar med gode råd til dem.

Hvis du igen tænker på bare at gå din vej og på selvmord, kan du altid ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar – hver dag året rundt. Vi vil så sammen med dig finde den bedste løsning for dig nu og her. Når du ringer til BørneTelefonen, er du anonym, og det er gratis at ringe til os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.