Brev
Selvmord.
Kære brevkasse, siden jeg var 6 år har jeg været udsat for grov mobning. Jeg flyttede skole da jeg var 10, og jeg har det fint i min nye klasse. Siden jeg var 8 har jeg haft selvmordstanker og tænkt over hvorfor jeg overhovedet lever, når der er så mange der hader mig.
Jeg har mange veninder der holder rigtigt meget af mig, men jeg syntes ikke det hjælper når jeg hader mig selv så meget, og jeg ved der er så mange andre fra min gamle skole der stadig gør. Jeg har stress og jeg kommer først hjem kl. syv hver dag, så jeg når aldrig og lave så meget af mine lektier, så jeg føler mig rigtigt meget bagud i timerne.
Når vi i klassen snakker om selvmord, siger de alle sammen at de syntes det er selfisk at begå selvmord, så hvis jeg begår selvmord vil de så tro jeg er selvfiske? Det to eneste ting der holder mig væk fra at begå selvmord, er selvfølgelig alle dem der holder af mig, og at jeg er bange, bange for hvor ondt det kommer til at gøre.
Jeg forstår ikke hvorfor jeg lever, jeg har ingen grund til det. Alle de personer der hader mig, har ret jeg hader mig selv ligesåmeget som de gør. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, for er det selvisk at begå selvmord?
Jeg gider ikke have det der råd om at jeg skal snakke med nogen om det, for det er det eneste svar jeg har fået fra jer, og det kan jeg bare ikke.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er rigtig godt, du skriver herind og fortæller om, hvordan du har det. Jeg bliver glad for at læse, at du er kommet til en bedre skole, hvor du ikke oplever at blive mobbet. Jeg kan godt forstå dig, når du fortæller om, at du stadigvæk ikke har det godt.
Jeg kender flere børn, der som dig oplever stadig at havde det dårligt, selv efter oplevelser som mobning er stoppet. Mange af dem troede, at det var dem, der var noget galt med, fordi de stadig havde det dårligt, selv om tingene gik bedre for dem. Der var det ikke, men de havde hver især på forskellige måder brug for at bearbejde de oplevelser, de havde haft. Måske er det nogle følelser du genkender, eller måske har du oplevet noget lignende?
Noget af det, de andre børn fortalte mig var, at de ikke havde lyst til at tale om deres oplevelser, at det ikke ville hjælpe dem. Jeg spekulerer på, om du måske har lidt de samme tanker? Hvad tænker du om at skrive dine følelser og tanker om, hvordan du har det og oplever dig selv, ned på et stykke papir. Det kan være, du måske tænker, det ikke ville hjælpe dig, men så kunne du måske vise det, du skriver til dine forældre..?
Det kunne også være en mulighed for dig at vise dine forældre dit brev til BørneBrevkassen. På den måde kan du få startet på at fortælle om, hvordan du har det, uden at skulle sige det højt til nogen...
Selv om det kan være rigtig svært at fortælle om til en voksen, tænker jeg, at de følelser du fortæller om, kan være rigtig svære for dig at tackle uden voksenhjælp. Når det er sagt, kan jeg godt forstå dig, når du skriver, at du ikke bare vil have det råd at skulle tale med en om, hvordan du har det. Det er samtaler, der kan opleves som rigtigt svære, ikke kun for børn, men også for voksne, kan det være svært at skulle bede om hjælp til at løse noget, der måske kan føles meget svært.
Jeg vil gerne anbefale dig en hjemmeside, der hedder
www.lmsnyt.dk.
Det er en hjemmeside, hvor du kan henvende dig for at få støtte og hjælp. Når du er inde på siden, vil du kunne se, at der er rigtigt mange muligheder, hvor du ikke nødvendigvis skal fortælle med ord, hvordan du har det. Du kan maile og bede om at blive kontaktet af en rådgiver. Måske kunne de metoder gøre det lidt lettere for dig, kunne det være en mulighed for dig, tror du?
Du er også meget velkommen til at skrive på BørneChatten, som du kan finde inde på Børns Vilkårs hjemmeside, du kan skrive helt anonymt derinde med en rådgiver. Måske kunne du sende en sms til BørneTelefonen på 116 111, eller ringe helt anonymt til samme nummer.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.