Brev
selvmord?
hej,
jeg er en dreng på 14 år som overvejer at tage sit eget liv… det var kort og godt det som brevet handler om. det hele startede for to år siden. det var en dag i skolen hvor jeg fortalte min bedste ven om mit nye pc spil, vi kom op at skendes over hvem der havde flest spil..
da vi havde diskuteret i et stykke tid, sagde han at det hele ville være meget nemmere hvis jeg bare tog mit eget liv, jeg sagde nej vis jeg skal dø nu må du selv slå mig ihjel. siden den da har jeg op til flere gange forsøgt at tage mit eget liv.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg tænker, det er godt, at du har skrevet til os, da det lyder som om, du har haft det svært de sidste to år.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg selvfølgelig meget bekymret for dig, når du fortæller, at du overvejer at tage dit eget liv, og at du flere gange også har forsøgt på at tage dit eget liv. Men jeg tænker også på, om der er andre ting i dit liv, der gør, at du har det, som du har det..?
Mon du stadig er gode venner med din bedste ven..? Hvis du stadig ser ham og snakker med ham, kunne det måske være en god idé at få talt ud med ham... Jeg tænker, at du måske kan få fortalt ham, at du den gang for to år siden blev rigtig ked af det, han sagde - Tror du, at du kan det?
Måske var det "bare" noget han sagde i ren vrede..? Ofte er det nemlig sådan, at vi mennesker kommer til at sige alle mulige dumme ting og ting vi ikke mener, når vi er oppe at diskutere eller skændes med dem vi holder af. Dette betyder ikke nødvendigvis, at vi mener det....
Måske er det dét din bedste ven kom til at gøre..?
Jeg bliver nysgerrig på, om du har talt med nogen voksne om, hvordan du har det..? For jeg tænker, at det kunne være godt for dig at få sat ord på nogle af de tanker og følelser, der gør det hele så svært, at du overvejer at tage dit eget liv.
Du fortæller ikke noget om dine forældre, men måske kan du prøve at snakke med dem..? Du kan jo evt. vise dem dit brev til BørneBrevkassen (og måske mit svar), hvis du føler, at det er svært at tage hul på eller at sige..?
Du kan måske også finde en anden voksen du har tillid til... Det kan være din lærer, eller en voksen i din klub, eller måske din nabo eller mormor...
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten. Her kan du snakke med én af vores rådgivere - Jeg tænker nemlig, at du skal have hjælp og støtte til at finde lysten til at leve frem igen - En lyst jeg tænker, at du har, idet du har bedt om hjælp ved at skrive til BørneBrevkassen - Rigtig flot og modigt af dig...
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.