Brev
selvmord
hej bb
jeg er en pige på 13 snart 14 år jeg har længe haft det svært siden min farfar døde af kraft har jeg haft det svært og det er ført til selvskade og selvmordstanker jeg har været så tæt på at tage en overdosis fordi jeg ikke kunne klare det mere jeg har tit grædt mig i søvn
grunden til alt det her er svær at forklare men det handler lidt om at jeg ikke føler at jeg er elsket af mine forældre de har næsten aldrig tid til mig og jeg bliver tit skældt ud for de mindste ting min far har også slået mig nogen gange det er vild svæt at forklare hvordan jeg har det jeg hader bare mit liv og kan bare ikke mere det hele ville også bare være meget bedre hvis jeg ikke var her så slipper mine forældre for at se på mig de har sagdt at de er trætte af mig jeg vil snart ikke mere
jeg har fortalt det til en veninde fordi hun opdaget det til idræt fordi jeg havde ar på min arm jeg er ikke god til at snakke om det face to face med andre mennesker mine forældre hentyder også til at jeg er fed og det har siddet i mit hoved ligesiden jeg er stoppet med at spise om morgenen og middagen med jeg taber mig ikke… hvis jeg er væk er der nok heller ikkenogen der kommer til at savne mig hvem kan lide en fed kælling som mig der bare er i vejen for alle… undskyld jeg stopper nu
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Jeg vil starte med at sige, at du ikke behøver at undskylde... Jeg synes, det er rigtigt flot, at du skriver her til, og du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det!
Når det er sagt, bliver jeg rigtig bekymret, når du skriver, at det ville være bedre, hvis du ikke var der… Når man har det sådan, er det rigtig vigtigt, at man får noget professionelt hjælp. At der er nogen, der ved noget om det, der hjælper én.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at tale om det med nogen face to face. Men jeg tænker på, om der måske alligevel var en voksen, som du stoler på, du kunne tale med? Nogen gange er ens forældre ikke de bedste at tale med, men f.eks. en lærer, en fætter eller måske en helt anden, man kan tale med? Tror du, det kunne være muligt?
Jeg ved, at det nogen gange kan være nemmere at skrive det ned, end at sige det direkte... Så du kunne måske prøve at skrive et brev? Måske til dine forældre eller en anden du gerne vil tale med? Du kunne evt. bare vise det brev, du har skrevet til BørneBrevkassen og mit svar?
Jeg ved, at der i kommunerne arbejder folk, som har til opgave at prøve og hjælpe børn og unge, der har det svært. Når de får kendskab til udfordringer i en familie, skal de undersøge det og prøve på at finde på det, der vil støtte familien bedst muligt. Det kunne f.eks. være noget familiebehandling for at prøve at se, om der er noget, der kan ændres i familien, nogle psykolog samtaler eller andet… Jeg tænker, at det måske kunne være en god ide, hvis du og din familie fik kontakt til kommunen?
Man kan evt. bare ringe op til kommunen og bede om at tale med nogen, der arbejder med børn og familier. Du kan også prøve at tale med en sød lærer... Lærere ved helt bestemt
(eller kan helt sikkert finde ud af), hvem de skal have fat i på kommunen…
Måske tænker du, at det lyder lidt svært sådan at skulle fortælle dem fra kommunen om, hvad det er man synes, der er svært derhjemme, og finde ud af hvordan det hele hænger sammen… Derfor har man ret til en bisidder.. En bisidder er en voksen, der skal støtte én i kontakten med kommunen og hjælpe én i forhold til det praktiske. En bisidder kan være en, man allerede kender og stoler på, men man kan også få en bisidder igennem Børns Vilkårs bisidderkorps. Du kan læse lidt mere om dem her.
Jeg ved, at der findes noget, der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade. De er rigtig gode til at give støtte, rådgivning og information til personer, der er ramt af en spiseforstyrrelse eller er selvskadende. Måske det kunne være en ide for dig at kigge lidt på deres hjemmesider, http://www.spiseforstyrrelser.dk/ og http://www.selvskade.dk? Jeg ved, at de også har en telefonrådgivning, den er åben mandage til torsdage fra kl. 18 - 20. på Tlf.: 70 10 18 18.
De har også en chatrådgivning, der har åbent mandage til torsdage fra kl. 17 til 19.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar, og at du finder nogen, der kan hjælpe dig. Hvis du har flere spørgsmål, eller der er noget, jeg ikke rigtigt har fået svaret på, er du også altid velkommen til at kontakte os igen, du kan evt. ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten.
De bedste tanker
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.