Selvmord.

Hej bb.

Jeg er en pige på 13 år. Jeg har en veninde som lige har mistet sin far, da han søndag morgen hang sig selv. som jeg også kendte, ligeså min mor og far. Hvad skal jeg gøre, for at støtte hende? Hvad skal jeg sige til hende?. Hvad skal jeg gøre hvis, der går rygter om det?. Fx. At han hang sig pga. af en særlig grund?? Jeg håber at i vil svare, da det er noget der fylder enormt meget i mit hoved, lige nu.

Mvh. Mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan godt forstå, det fylder meget i dit hovede lige nu, at din venindes far har hængt sig selv  - selvmord er altid en voldsom begivenhed, som ofte kan sætte de efterladte i en svær følelsesmæssig situation.

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes, du lyder som en meget omsorgsfuld og god veninde. En pige der tænker over tingene, og som gør sig tanker om, hvordan du bedst kan støtte din veninde... Det må være dejligt at være veninde med dig!

At tale om døden (selvmord) er ofte tabubelagt. Det betyder, at det for nogen mennesker kan være svært at tale om - det kan føles forkert, pinligt, ubehageligt eller måske akavet... eller måske vækker det følelser af angst hos nogen (tænk, hvis det sket for mig i min familie), eller måske vækker snakken om afdøde glemte følelser og oplevelser til live, som kan være svære at håndtere. Mon du kan følge mig..?

Når noget er tabubelagt som f.eks. døden, vælger nogen mennesker at lade være med at tale om det. Flere af de børn og unge jeg har talt med, som har prøvet at miste et nært familiemedlem fortæller ofte, at når de kommer i skole igen møder de tavshed fra klassekammeraterne. De oplever, at ingen tør at spørge, hvordan de har det, eller de oplever at stemningen måske bliver akavet, når samtalen falder på, hvad de andre f.eks. lavede med deres mor i går aftes (hvis nu den pågældende har mistet sin mor).

Mange børn og unge oplever også, at de bliver ensomme efter et dødsfald  familien, fordi vennerne trækker sig, og holder op med at invitere dem med til fødselsdage, fester osv.

Du spørger om, hvad du skal gøre for at støtte hende, og hvad du skal sige til hende?

Jeg tænker, at du skal prøve at stille hende de samme spørgsmål, som du har stillet mig. Måske din veninde godt selv ved, hvad hun har brug for (måske ved hun det ikke...). Tror du, at du kunne  ringe til hende og spørge, om du må komme fordi og snakke lidt. Du kan jo fortælle hende, at du har brug for at fortælle hende, at du er der for hende, og at du gerne vil lytte til hende og holde om hende, når hun blliver ked af det.

Måske hun reagerer ved at afvise dig (eller måske gør hun ikke), men hvis hun afviser dig, og siger at hun ikke har brug for at tale lige nu, eller at hun har brug for at være alene, tænker jeg selvfølgelig, at du skal respektere hendes ønske. Men jeg tænker også, at du skal forsøge igen... Lad et par dage gå, og send hende en sms, hvor du skriver, at du tænker på hende, og at du gerne vil komme fordi. På den måde ved hun, at du er der for hende.

Du kunne også invitere hende hjem til dig eller i biografen - nogen gange kan det, når man oplever en stor sorg, være rart at gøre og tale om helt almindelige dagligdags ting. Rart på den måde at man får en oplevelse af, at verden stadig kører rundt, og at der er visse ting som skole, lektier, venner, indkøb, madlavning stadig skal fungere, når nu alt andet måske føles svært og kaotisk indeni.

Jeg ved ikke, om din veninde er kommet i skole..? Men jeg tænker, at du skal prøve at være så normal overfor hende som du kan - gør som du plejer samtidig med, at du fortæller hende, at du gerne vil lytte og holde om hende.

Du spørger også om, hvad du skal gøre, hvis der opstår rygter om, hvorfor hendes far hængte sig. Jeg tænker, at det hænger sammen med at døden er tabubelagt. Når mennesker starter rygter om f.eks., hvorfor et menneske vælger at begå selvmord, tror jeg, at det måske kan hænge sammen med uvidenhed. De ved simpelthen ikke, hvad der er årsagen, så derfor gætter de sig frem, og kommer på den baggrund til at starte usande rygter.

Jeg tænker, at hvis du hører nogen rygter om, hvorfor din venindes far begik selvmord, at du skal fortælle dine forældre om det. På den måde kan de som voksne handle på det og være med til at få stoppet rygterne.

Men jeg tænker også, at du selv kan gøre noget i selve situationen (hvis den opstår)... Du kan f.eks. melde klart og tydeligt ud til dine klassekammerater (hvis det er dem, der starter rygterne), at du ikke er enig, og at du ikke synes, det er ok at fortælle historier som I ikke ved om er sande, og som kun vil gøre det sværere for din veninde og hendes familie.

Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale situationen yderligere i gennem.

Måske du også kunne foreslå din veninde at ringe til os, hvis du tænker, at det vil være godt for hende..?

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.