Selvmord

Jeg har gået og tænkt over hvordan man endelig skriver et dødsbrev og jeg ikke hvorfor

Man jeg har det bare forfærdeligt at det bare er lettere hvis jeg ikke er her men jeg har ikke lyst til at komme væk fra alle de fantastiske personer der er i mit liv men der er også bare så mange ting der trækker ned og giver mig stres

fx. Min mor og far jeg hader dem de tænker ikke på mig og giver mig ikke noget kærlighed de råber bare af mig

jeg er også rigtig tyk og kan ikke tabe mig

Mit kiv er et rent karos og jeg ved ikke havd jeg skal gøre om jeg skal væk blive stikke af eller hvad

Jeg ved heller ikke hvad jeg skal bruge mit liv på altså jeg har ikke lyst til at lave noget hele dagen andet at høre højt musik eller vente til man får fri fra skole

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, Tak for dit brev, som handler om, at du føler, at der er forskellige ting i dit liv, som er svære, og som gør dig nedtrykt og ked af det. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til mig, for det lyder som om, at du går med nogle meget svære følelser og tanker. Jeg håber, at mit svar kan være med til at hjælpe dig, for du fortjener at have det godt! Jeg vil lige starte med at sige til dig, at jeg synes, du virker som en rigtig sej pige med ben i næsen. Jeg kan tydeligt fornemme, at der er mange ting, der går dig på, og alligevel har du samlet mod og energi til at skrive herind til mig. Jeg kan også helt tydeligt fornemme, at du faktisk rigtig gerne vil have det bedre – du ved måske bare ikke helt hvordan?

Det er rigtig godt, at du reagerer på de tanker, du går med. Det er vigtigt, at man tager sådanne ting alvorligt, for det er måske en måde, hvor du prøver at fortælle dig selv, at du faktisk går og føler dig rigtig skidt tilpas. Jeg synes også, at det er stærkt af dig, at du kan se, at du har mennesker omkring dig, som betyder rigtig meget for dig, og som du ikke har lyst til at undvære. Det er stærkt, at du er i stand til at mærke det, når du går rundt og har det så svært lige nu. Tænker om du måske kan inddrage nogle af de mennesker du er rigtig glad for, i hvordan det er at være dig lige nu? Måske du vil opdage at nogle af disse mennesker kan nikke genkendende til, at livet af og til kan være svært og I kan sammen snakke om, hvordan du kan få mere glæde ind i din hverdag. Jeg kan læse du er glad for musik? Måske du kunne overveje at gå til en fritidsaktivitet, hvor musikken måske indgår og derved få nogle stunder ind i din dag, som er fyldt med noget der har din interesse og som bringer dig glæde. Måske du har en ven/veninde, som du kunne gå til noget sammen med, det kan være rart at have noget at glæde sig til sammen? Hvad mon du tænker om den ide? Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, er, at du får snakket med en voksen om de tanker og følelser, du har. Måske har du allerede prøvet? Det kan også være, at du ikke helt ved, hvordan du skal gøre det? Måske tænker du, at ingen vil forstå dig? Jeg ved, fra andre børn og unge, der går rundt med nogle af de samme tanker og følelser, at man kan komme til at føle, at ingen andre vil forstå en – og måske er man nervøs for, at de ikke vil kunne tage en seriøst. Der er også mange, der slet ikke lige kan se, hvem de skulle tale med. Er det mon nogle tanker, du kan genkende? Selvom det måske ikke føles som om, at man kan snakke med nogen, er der helt sikkert en voksen tæt på dig, som du vil kunne tale med – og som vil kunne hjælpe dig, men sommetider kan det bare være lidt svært, at få øje på hende/ham. Det virker som om, at du har det lidt svært med dine forældre. Du føler ikke, at de giver dig noget kærlighed, og de råber af dig. Jeg kan godt forstå, at det får dig til at føle, at du hader dem. Men jeg tænker også på, om dine forældre mon ved, hvor dårligt, du går rundt og har det? Sommetider kan der være perioder i en familie, hvor ingen rigtig kan enes, og hvor man ikke synes, man laver andet end at skændes og råbe af hinanden. I de perioder kan det godt føles som om, at det ville være meget lettere for alle, hvis man bare stak af. Men måske ved dine forældre ikke, hvor meget det faktisk går dig på, at I ikke kan enes? Og måske ved de ikke, at du føler, at de slet ikke giver dig noget kærlighed? Og at du føler, at hele dit liv er kaos og stress. Og ved de mon, at du også er meget ked af dit udseende? Hvordan tror du, dine forældre ville reagere, hvis du fortalte dem, hvordan du har det? Hvis du ikke tror, at dine forældre overhovedet vil prøve at forstå dig, kan du måske tale med en anden voksen. Det kan for eksempel være en voksen storesøster eller storebror, hvis du har sådan en? Det kan også være, at du har en sød moster eller en bedstemor eller bedstefar, du stoler på? Du fortæller, at du har nogle fantastiske mennesker i dit liv: Kunne der være en af dem, du kunne tale med? Måske har du en rigtig god veninde, hvis mor du kunne tale med? Det kan være, at din veninde kan hjælpe dig med at fortælle om de tanker og følelser, du går med? Det kan også være, at en veninde kan hjælpe dig med at tale med dine forældre – måske en lærer, eller en helt anden voksen? Det betyder ikke så meget, hvem det lige er, du vælger at tale med – om det er en voksen fra din familie eller om det er en voksen, du kender fra et andet sted. Det vigtige er, at du har det godt med den voksne, og at du stoler på hende/ham. Det kan være rigtig vanskeligt at skulle fortælle noget, der er svært. Jeg ved også, at det sommetider kan være svært at forklare, hvad det helt præcist er, man er ked af. Når man er i puberteten, som du er nu, sker der en masse ting – både med en selv og rundt omkring en – og jeg ved, fra andre børn og unge, at hele ens liv kan føles meget kaotisk, stressende og hårdt! Og så er det bare rigtig svært at få det bedre, hvis man ikke får snakket med nogen om alt det, der foregår oppe i hovedet på en. Måske er det lidt lettere at tale med en voksen, hvis du viser hende/ham dit brev til mig sammen med mit svar? Du fortjener, at der er en voksen, der lytter til dig og forstår dig, så jeg håber, at du har mod på at fortælle en voksen, hvordan du har det, så I sammen kan finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Bare det at tale med en voksen om de svære ting kan måske hjælpe – og hvis du får talt med dine forældre om jeres forhold, kan I måske finde ud af, hvordan I får det lidt bedre med hinanden. Det kan være, at I alle sammen har for travlt i hverdagen, så I glemmer at have det rart sammen engang imellem. Det kan også være, at du har brug for nogle pauser hjemmefra? Hvis du kommer i tanke om en voksen, du har lyst til at tale med, som ikke er din mor eller far, kan det være, at du kan aftale med hende/ham, at du sommetider tager over til hende/ham, når det bliver lidt for meget derhjemme? En voksen vil også kunne hjælpe dig med at kigge på, hvordan du kan blive gladere for dit udseende. Det kan være, at I kan kigge på noget med kostvaner og motion – eller måske trænger du til, at der er nogen, der fortæller dig, hvor smuk du er. Det kan man nemlig godt have brug for at blive mindet om. Måske du kunne snakke med din forældre om nogle ting I kan lave sammen, som er hyggeligt og som du savner, det kan fx være at lave mad sammen, måske en hyggetur i byen med din mor, en spilleaften eller måske nogle gåture, man snakker tit godt sammen, når man går en tur, da man så ikke behøver kigge hinanden i øjnene hele tiden og kan måske ad den vej få åbnet lidt op og fortalt hinanden hvad man er glade for ved hinanden, men også om de ting som er svære.

I forhold til dine tanker og følelser om dit udseende, kan det være en ide at snakke med sundhedsplejersken på din skole eller din læge. De er begge uddannet til at snakke med dig om dit liv og komme med gode råd til hvordan du kan få det bedre, både i forhold til dig selv, men også i forhold til din krop og udseende, mon du kunne bruge dit mod til at tage kontakt til en af dem? En mulig fritidsaktivitet kunne også være en form for motion, måske en af dine venner/veninder går til noget, som du også kunne have lyst til og ellers mærk efter, hvad du synes, ville være sjovt, måske noget dans, boldspil, badminton, mulighederne er mange. Måske du kan tale med nogle voksne eller veninder om hvilke muligheder, der er i det område, hvor du bor. Ofte kan man føle det er svært at komme af sted, men man vil ofte bagefter være stolt og glad.

Hvis du har lyst, må du også meget gerne ringe til BørneTelefonen eller skrive til BørneChatten. Måske har du brug for at tale lidt mere om, hvordan du har det? Det kan også være, at du gerne vil tale lidt mere om, hvem du kan snakke med – og hvordan du kan få det sagt. Vi snakker med børn og unge, som går med nogle af de samme tanker og følelser som dig, og vi vil meget gerne tale med dig, hvis du har lyst til det. Vores telefon og chat har åbent hver dag fra 11-23. Det er gratis at ringe og man er anonym – både på telefonen og på chatten. Vores telefonnummer er 116 111. Pas rigtig godt på dig selv! De aller kærligste hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.