selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for at du har skrevet til os, for jeg kan godt høre, at du har brug for at få hjælp fra nogle gode voksne, som vil dig det godt. Det gør mig ondt at høre, at du bliver så dårligt behandlet og føler at dine forældre ikke elsker dig.

Det kan være svært at vide hvorfor de gør, som de gør. Når forældre reagerer sådan mod deres børn, er det ofte fordi de selv har det dårligt, eller måske selv er blevet behandlet så dårligt, da de var børn. Men det giver dem ikke ret til at behandle dig sådan. De må hverken slå dig eller kaste ting efter dig, det er slet ikke i orden og loven forbyder dem også at gøre det. Jeg kan godt forstå, at det får dig til at føle, at du ikke er elsket.
Når man ikke føler sig elsket, kan man komme til at vende det indad mod sig selv og ønske at gøre skade på sig selv eller at dø. Jeg tænker, at det nok er det, der sker for dig nu..? Men jeg håber rigtigt meget for dig, at du og din familie kan få hjælp, så du ikke længere skal have det så dårligt derhjemme. Alle børn har brug for at blive mødt med kærlighed og det har du selvfølgelig også. Måske har der også været et tidspunkt, hvor dine forældre var i stand til at give dig den kærlighed, men det er de tilsyneladende ikke lige nu.
Jeg vil foreslå dig, at du kontakter bisidderordningen i Børns Vilkår. Det er en ordning, hvor der sidder nogle søde voksne som kan hjælpe dig med at gå til kommunen, der hvor du bor. Kommunen har pligt til at hjælpe dig og din familie, når de hører, hvordan du har det derhjemme. Det kan de enten gøre ved at finde et andet sted, hvor du kan bo, eller ved at tilbyde at hele jeres familie får hjælp, så I får det bedre sammen.

Måske tænker du, at du ikke vil afsløre over for kommunen, hvordan dine forældre er, eller du er bange for hvordan dine forældre reagerer? Men jeg synes, at du skal tænke på, at du ikke kan blive ved med at holde til at leve på den måde, og at dine forældre i den sidste ende måske også har brug for, at kommunen får øje på, hvordan de har det, så de også kan få hjælp.
Du kan komme i kontakt med bisidderordningen ved at ringe direkte til dem på tlf.nr:  35 55 55 55  eller ved først at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få dem til at sætte dig i kontakt med en bisidder. (læs evt. mere om bisidderordningen her >>)
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.