Brev
selvmor
hej jeg har en ven som er blevet sur på mig og vil ikke være venner med mig mere og jeg har tænkt på selvmor og da jeg sage at hun kunne komme ned på havnen i aften hvis hun ville sige farevel skrev hun bare helt koldt til mig okay…farvel ;-(
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er nogle meget gribende linier, du har skrevet, og jeg kan godt forstå, at den besked fra din ven har gjort dig rigtig ked af det. Det var nok ikke det svar, du havde håbet på, når du lige havde sendt hende sådan en alvorlig besked.
Du fortæller ikke så meget, men jeg får alligevel et indtryk af, at den ven har betydet rigtig meget for dig. Jeg tænker på, om du mon også har andre svære tanker at tumle med, når du kommer så vidt som til at tænke på selvmord..? Måske har hun været en, som du kunne betro dig til om de ting, der er svære at snakke med andre om?
Jeg tænker faktisk, at du har brug for hjælp til at få snakket om de ting, der gør dig så ked af det, og måske kunne det være rart for dig at det var en, som har erfaring med at snakke med børn og unge om svære ting - for det kan være en stor lettelse bare at få lov at fortælle det til en, der lytter og forstår. På BørneTelefonen sidder der voksne rådgivere klar til at snakke med dig på alle hverdage mellem kl. 11 og 23, og om lørdagen kl. 13-17. Nummeret er 116 111, og det er gratis og anonymt.
Jeg synes, det er så flot, at du har kunnet skrive til BørneBrevkassen om noget, der har gjort dig så ked af det, og jeg håber, du vil tænke lidt på, om du har lyst til at prøve at tage endnu et modigt skridt og prøve at ringe til BørneTelefonen..? Du kan også sende en SMS til 116 111 og have en samtale med en rådgiver på den måde, hvis det føles lidt lettere at starte med..?
De varmeste tanker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.