Mistet lysten til og leve

Hej,,,
Her de sidste uger har jeg ikke rigtig vidst hvad jeg har skulle gøre af mig selv. Jeg er 16, og lever et normalt liv. I Skolen får jeg normale karaterer som jeg er helt tidfreds med, og jeg har venner, en god familie og en flirt i gang, men som er ved og gå lidt død.

Men jeg har ikke lyst til og leve mere, jeg har mistet lysten til livet. Jeg føler ikke jeg har noget og leve for! Jeg føler bare livet er gået i stå og jeg ikke har noget og se frem til. Jeg ved ikke hvad jeg skal glæde mig til i morgen, eller om to dage eller om en uge. Jeg føler mig helt tom. Ingen livsglæde.. Jeg har flere gange ligge og grædt for mig selv, og har tænkt over flere metoder.

Det eneste der holder mig i live er faktisk tanken om hvordan alle andre ville reagere. Ville mine venner blive berørte af det, eller er de i virkelighede bare ligeglade og ville komme over det hurtigt? Jeg kan ikke sige det til mine forældre, det kan jeg ikke få mig til lige gyldigt hvad. Kom med råd! Jeg føler ingen lyst til og leve, og vil helst bare væk..

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev, som flot beskriver, at du trods et helt almindeligt, og tilsyneladende velfungerende liv, alligevel føler, du har mistet lysten til at leve.

Du beskriver dit liv som helt normalt, og du fremhæver mange positive ting, så som din skole, venner, familie og endda en flirt. Trods det har du mistet lysten til at leve, og du har svært ved at glæde dig over dit ellers udmærkede liv.

Det er godt, du tager den følelse alvorligt og reagerer på den. Når du skriver, gætter jeg på, at det er fordi du har et ønske om, at det bliver anderledes og at du genfinder lysten til livet..?

Det er helt almindeligt, at man i perioder i sit liv bliver trist og spekulerer over, hvad meningen med det hele er. Men hvis tankerne kommer til at tage over og lysten til livet ikke vender tilbage inden for en kort periode, så kan det være, at man har brug for noget hjælp til at få det bedre...

Mit råd til dig er derfor, at du skal få en tid hos din læge, og fortælle vedkommende hvordan du har det, og hvilke tanker du går med. Hvis det er for svært for dig, at kontakte din læge på egen hånd, kunne du måske overveje, at få en til at hjælpe dig.

Det bedste ville måske være, hvis dine forældre kendte til dit situation, men du skriver jo, at du ikke kan få dig selv til at fortælle dem det. Hvad så med en god kammerat, eller et andet familiemedlem, kunne det være en mulighed..?

Jeg er glad for at du på trods af din sindstilstand, formår at tænke på din omgangskreds, og på hvordan de ville reagere, hvis du ikke var her mere. Jeg er sikker på, at alle ville være dybt ulykkelige, og sidde tilbage med tanken om, at havde de da bare vist hvordan du havde det, så de kunne have hjulpet dig.

Jeg ønsker for dig at du opsøger den hjælp, som jeg tror, du har brug for, så du igen kan føle glæde og lyst til livet.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.