Min ven vil begå selvmord

Hej Brevkassen.

Jeg har en god veninde som vil begå selvmord.

Jeg kender hendes søster men har lovet ikke at sige noget. Og så gør hun det ikke.

Hun har lige ringet til mig grædende og vil ikke sige hvorfor.

Skal jeg skrive til hende søster!

det er meget vigtigt hun har allerede cuttet

Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Desværre kan vi ikke svare på brevene med det samme – det betyder, at du har måttet vente på dit svar. Hvis du har brug for et hurtigt svar, vil jeg anbefale dig at kontakte os via telefonen på telefonnummer 116111 eller over chatten. Dog håber jeg, at du alligevel kan bruge svaret.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg meget rørt, for hvor er din veninde bare heldig, at hun har sådan en omsorgsfuld ven i sit liv som dig.

Det lyder til, at din veninde lige nu har det meget svært og endda så svært, at hun tænker på selvmord. Selvmordstanker er meget alvorlige – og derfor skal de også tages alvorligt.

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til at gå bag din venindes ryg, men du gør det jo ikke for at skade hende, men for at hjælpe hende. Indimellem handler venskaber om at gøre det, der er svært lige nu og her, og det betyder altså ikke, at man bliver en "dårlig" ven.

Jeg ved fra andre, der har befundet sig i samme situation, at det kan være rigtig rart, hvis man som ven er ærlig. Derfor kunne du fx sige til din veninde, at du godt ved, at hun måske bliver skuffet over dig, men at du har brug for, at I fortæller, hvordan hun har det til nogle voksne - alternativt hendes søster.

Du kan jo give din veninde et valg. Enten fortæller hun det selv, hvor du evt. kan tilbyde at gå med, eller også så fortæller du det for hende.

Din veninde skal vide, at du vil hjælpe hende, og at det kræver hjælp fra voksne, for at hun kan få det bedre. Det kan også være, at I sammen kan finde ud af, hvem I skal starte med at tage en snak med. Det kunne fx være din venindes søster, forældre eller måske jeres lærer?

Det kan altså godt være, at din veninde måske bliver sur på dig, men det er prisen værd, da du jo er bekymret for, at hun vil skade sig selv - måske endda så meget - at hun vil tage sit eget liv, og det kan du ikke bare se på. Det vil hun helt sikkert også forstå, når hun får det bedre.

Så selvom det er svært lige nu, så husk på, at det er fantastisk, at din veninde har dig i sit liv. En ven, som vil hjælpe og støtte hende. Derfor håber jeg, at du ”tør” hjælpe din veninde med at råbe nogle voksne op, der kan hjælpe hende.

Hvis du har brug for det, så husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.