Brev
Jeg vil for en gangs skyld søge hjælp.
Hej børnebrevkassen.
Nu har jeg gang på gang fået at vide, at jeg skulle søge hjælp. Af både mine forældre, og mine venner. Mest mine venner, da mine forældre ved meget lidt om mig. Nu vil jeg så søge bare lidt hjælp. Jeg har svært ved at bede om hjælp, så mere end at skrive det på en hjemmeside til en fremmed, bliver det nok ikke til.
Mine forældre er skilt, men det går mig nu ikke så meget på. De har begge tid til mig, og bekymrer sig. Jeg er på det sidste begyndt at lave selvskade. Der er meget få der ved det, og dem der gør, tror at jeg er stoppet. Det er jeg ikke. Det er efterhånden blevet til mere, og nu er mit lår dækket af sår. Jeg har så forfærdelig dårlig samvittighed over at jeg er begyndt på selvskade, da jeg altid har været meget imod det.
Alligevel kan jeg ikke lade være. Jeg har altid haft utroligt dårligt selvværd, så mobning i de første 5 år af mit skoleliv, hjalp ikke på det. Jeg kan ikke finde en eneste ting ved mig selv, som jeg kan lide. Jeg hader virkelig mig selv. Jeg har været udsat for vold i hjemmet da jeg var yngre, det er dog stoppet nu.
Jeg har dog stadig en mor, der råber af mig flere gange om dagen, og hjælper til at jeg aldrig glemmer de dårlige ting ved mig selv. Hun bliver tit ret så grov. Jeg føler mig aldrig god nok. Jeg siger altid de forkerte ting, og gør mine forældre skuffede.
Jeg er begyndt at sulte mig selv. Jeg spiser meget lidt om dagen, hvis jeg overhovedet spiser noget. Jeg får så dårlig samvittighed, når jeg endelig spiser noget, og får kun lyst til at stikke fingeren i halsen. Jeg føler alligevel, at der er ingen der ikke er ligeglade. Nobody gives a fucking shit. Jeg er ubetydelig, og burde slet ikke leve.
For nogle måneder siden tog jeg en overdosis, som dog ingen virkning havde. Jeg ville dø. Det vil jeg stadig. Jeg bliver dagligt kaldt emo og ‘lebbe’ omkring de 20 gange, selvom jeg er ingen af delene. Der går nogle virkelig ubehagelige rygter på min skole om mig. Jeg er dog også til piger, og lige pt forelsket i min bedste veninde. Som gengælder følelserne. Men så simpelt er det ikke, overhovedet.
Den før omtalte veninde, har et elendigt liv, hvilket jeg dog ikke skal i detaljer om, da det ikke er relevant. Men de sidste par dage har jeg hver aften fået et undskyld og et farvel, og hun har villet begå selvmord. Jeg har dog fået talt hende fra det hver gang. Men det tager virkelig hårdt på mig, alle hendes selvmordstrusler. Hun betyder mere for mig end noget andet, og hvis hun ikke var der, ville jeg nok også ende ud i selvmord.
Jeg var udsat for seksuelle overgreb da jeg var yngre af min fætter. Jeg ser ham stadig. I det hele, har jeg det bare utrolig skidt, og vil intet andet end at ende mit liv. Jeg kan ikke de nogen mening med livet. Jeg søger trøst i mine knive og min musik. Men det er ikke nok.
Jeg vil bare gøre en ende på mit liv. Jeg har ikke lyst til at leve. Jeg ved ikke hvad jeg regner med at få ud af at skrive alt dette til en, jeg ikke kender. Men jeg gør det for de få personer der er mine venner, glade ved at gøre det her. Det var vel det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Hvor er det rart, at du har mod på at skrive og bede om hjælp - også selvom du siger, at du ikke ved, hvad du regner med at få ud at det. Nogen gange kan det være en hjælp i sig selv, at få sat ord på hvordan man har det og få det sagt højt. Det skaber desværre ikke mirakler, men det kan ofte lette det pres man kan føle, når man har det, som du beskriver.
Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig for tiden. Der er mange omkring dig, som du skal tage hensyn til, men som måske ikke altid tager det store hensyn til dig? Du fortæller om oplevelser, som både er sket førhen og om oplevelser som sker nu, men som alle er meget store oplevelser at stå alene med som 13-årig. Når du samtidig siger, at både dine forældre og venner flere gange har opfordret dig til at søge hjælp, får det mig til at tænke, om det betyder, du ikke har fået professionel hjælp på noget tidspunkt?
De situationer du beskriver både med seksuelle overgreb, mobning, selvskade og din veninde, som har det så svært selv, er alle situationer og emner, som ikke bare forsvinder af sig selv. Alle de erfaringer og oplevelser vi gør os gennem livet, sætter sig i os og præger vores udvikling. Nogle situationer og oplevelser kan vi selv klare, mens der er andre, som vi helst skal have hjælp til at bearbejde eller forstå.
Der er, så vidt jeg ved, ikke nogen mennesker, som går gennem livet uden at have behov for hjælp fra andre ind i mellem. Men nogen mennesker kan have så svært ved at bede om hjælpen, at de først får den al for sent. Jeg gætter på, at du nok opfatter dig selv som en fra den kategori..? Men jeg kunne godt tænke mig at prøve at udfordre den opfattelse lidt, det håber jeg er okay...
Jeg tænker nemlig, at du allerede har taget flere skridt i retning af at bede om hjælp. Du har betroet dig til dine venner, som er bekymrede for dig, og så har du skrevet til BørneBrevkassen. Begge dele ser jeg som et udtryk for, at du faktisk godt kan bede om hjælp, også selvom det ikke er let for dig... Og selvom jeg kun kender dig ud fra det brev, du har sendt, så tænker jeg faktisk, at det nok er blevet tid til at bede mere direkte om hjælp, end du hidtil har gjort... Mon du kan finde styrken til det?
Jeg tror nemlig, du kunne få hjælp til at få det bedre, hvis ikke du selv gik alene rundt med din tanker. Hvis du på nogen måde kan, så vil jeg foreslå dig, at du sagt til en af dine forældre at du har brug for at få noget hjælp. Og så vil jeg foreslå jer, at I enten går til jeres læge og taler med ham eller hende om hvilke muligheder for hjælp, der er eller at I kontakter PPR, der er kommunens pædagogiske, psykologiske rådgivning.
(Det kan også være, det vil være en god start, hvis du sidder sammen med dine forældre og fortæller, hvad du godt kunne tænker dig, eller hvad du kunne håbe på, der kunne ske. Derfra kunne dine forældre så undersøge, hvilke muligheder for hjælp der er at få.)
Det er i hvert ikke meningen, at man som 13-årig skal klare sine problemer alene eller gå rundt og have det så skidt, at man har lyst til at gøre en ende på sit liv.
Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får hjælp til at finde livsglæden og samtidig få bearbejdet nogle af de oplevelser du bærer rundt på. Hvis du ikke føler, at du kan tale med dine forældre om hvordan du kommer videre, vil jeg opfordre dig til i første omgang at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere. De har nogle gange nemmere ved at give mere præcise råd/ forslag, når de har mulighed for at tale med dig samtidig.
Og så er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen, hvis du ikke føle,r det her gav dig svar nok.
De allerbedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.