Brev
Jeg tror min mor er en farlig person
Okay så jeg tror min mor er en farlig person
nej jeg ved det men jeg har ikke beviser hun har truet med at slå mig og hun har fortalt falske historier til læger om min epilepsi “Min søn kunne ikke engang snakke da han havde sit første andfal” det er ikke sandt jeg kunne godt snakke jeg kan huske det hele fra andfaldet og nu har hun ansat en nattevagt til st kigge på mig vær 8 minut hun har totalt taget væk mit privat liv jeg har ikke noget kærlighed til hende mere jeg hader hende hvorfor gør hun det her hader også min søster hun er værre der er ingen i mit hus jeg kan fortælle det her til eller i min klasse
de får mig til at tænke at det hele ville være bedre hvis jeg var død
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14årige,
Tak for dit brev.
Jeg kan læse i dit brev, at din mor har truet dig med vold og har fortalt forkerte oplysninger til din læge om din epilepsi. Du fortæller også, at du ikke har nogen derhjemme eller i din klasse, som du kan tale med om dine oplevelser og udfordringer. Jeg tænker på, at det må føles rigtig svært at stå alene med det hele. Jeg håber derfor, at mit brev kan hjælpe dig videre.
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen. I mit brevsvar til dig, vil jeg prøve at hjælpe dig med at sætte ord på dine følelser og fortælle dig lidt om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få det bedre derhjemme. Det håber jeg, at du er okay med.
Du fortæller i dit brev, at din mor har ansat en til at holde øje med dig. Du skriver derefter selv, at det føles som om, at din mor har “taget dit privatliv væk” fra dig. Det lyder rigtig svært. Måske giver det dig også en følelse af, at du ikke bliver hørt eller set af din mor. Er det rigtig forstået?
Du skriver også, at du har tanker om, at det hele ville være bedre, hvis du var død. Nogle gange kan det være lettere at tænke, at hvis jeg ikke var her, så kunne jeg måske få fred for alle mine tanker og udfordringer. Herinde på BørneTelefonen taler vi med mange, som har præcis de tanker, som du beskriver. Du er derfor ikke alene.
Men det er også vigtigt, at du får den rette hjælp. Mange børn og unge oplever faktisk, at det kan føles som en lettelse at fortælle sine oplevelser og tanker højt. Måske har du allerede oplevet, at det har hjulpet at skrive herind. Eller måske kan du komme i tanke om en voksen, som du har en tryg relation til, og som du kan tale med. Det kan for eksempel være et familiemedlem eller en lærer. Hvad tænker du om det?
Faktisk er det sådan, at du har ret at blive hørt af dine forældre og af din læge. Det betyder, at din mor og læge faktisk skal lytte til, at du faktisk kan huske det hele fra dit epilepsianfald. Har du mod på at tale med din mor om dine rettigheder? Du kan læse meget mere om din ret til at blive set og hørt her.
Hvis det er svært for din mor at forstå, eller at det føles som en stor mundfuld at tale med din mor alene, kan vi herinde på BørneTelefonen hjælpe dig med at sige din mening højt. En bisidder er en voksen herinde fra Børns Vilkår, som kan hjælpe din mor med at forstå dine rettigheder. Vi kan også samarbejde om at blive klogere på din følelser og tale om, hvad dit næste skridt skal være. Har du mod på det?
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen. Eller se en video om det her: har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Du har allerede har taget et vigtigt skridt. Du kan nemlig mærke at noget føles forkert, og du har haft modet til at gribe ud efter hjælp. Der er nemlig ikke nogen børn og unge, som skal have det, som du har det. Hvis du er utryg derhjemme eller oplever, at du ikke bliver hørt, kan du få hjælp til at få det bedre. Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med. Du kan ringe til os på vores telefonnummer, som er 116111.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen