Brev
Selvmordstanker
Jeg vil rigtig gerne dø. Jeg gider ikke at leve mere.
Jeg er træt at mit liv, jeg bliver aldrig glad.
Jeg skærer i mig selv tit fordi jeg hader mit liv.
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt du rækker, ud når du har det sådan. Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du har det rigtig skidt. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre ved det.
Du beskriver en følelse, hvor du fornemmer at du er træt af dit liv og aldrig bliver glad. At du ikke gider leve mere. Det lyder utrolig trist for dig og jeg kommer til at tænke på, om der er nogen der ved, hvordan du har det?
Når man har det rigtig dårligt, er det rigtig vigtigt at tale med nogen om det. Triste tanker kan vokse sig større og større, når man går med dem alene. Nogen gange kan det hjælpe bare at sige det højt. Bare fordi man så ikke føler sig helt så alene med det.
Derfor er mit første råd til dig, at du vælger en person, som du er tryg ved og fortæller, hvordan du har det. Mon du har mod på det?
Det kan være en voksen. Måske din far eller mor, eller måske en af dine lærere. Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med en ven eller veninde.
Hvis du vælger at tale med en lærer, kan han/hun hjælpe dig med at få noget mere hjælp, hvis du har brug for det. Det kunne fx være samtaler med en psykolog.
Du skriver også at du tit skærer i dag selv. Flere af de børn vi skriver med her på BørneTelefonen, har gjort selvskade når de har det rigtig dårligt. Det fortæller jeg dig, fordi du skal vide, at du ikke er alene om at have det sådan. Måske det kan hjælpe dig lidt at vide det?
Det vi ved, er bare at selvskade ikke hjælper i længden. Måske synes du det har en virkning for dig – det skriver du ikke. Men du skal vide, at det ikke hjælper dig på den lange bane. Hvis du gerne vil vide mere, eller tale med nogen om selvskade, så kan du både læse og snakke med nogen om det LMS
Der er heldigvis også noget, du selv kan gøre for at blive mere glad i din hverdag. Du kan måske prøve disse Selvværdsøvelser. De kan måske hjælpe til, at du bliver lidt mere glad og tilfreds med dig selv.
Du kan få flere ideer til hvad du selv kan gøre her Det Mentale Motionscenter.
Jeg håber virkelig meget at du kan bruge nogle af mine råd og ideer. Først og fremmest vil jeg råde dig til at snakke med nogen om hvordan du har det. Jeg vil gerne understrege, at selvom der er ting man selv kan gøre, så er det stadig vigtigt, at du ikke går med så svære tanker alene. Så start med at tage fat på nogen omkring dig og få en snak. Hvis du ikke allerede har gjort det.
Du er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder altid en voksen  parat til at lytte og snakke med dig. Her kan du også få endnu flere råd til hvad du kan gøre.
Jeg ønsker dig alt det bedste og hepper på dig.
Varme hilsner fra BørneTelefonen