Selvmordstanker

Jeg vil rigtig gerne dø. Jeg gider ikke at leve mere.

Jeg er træt at mit liv, jeg bliver aldrig glad.

Jeg skærer i mig selv tit fordi jeg hader mit liv.

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt du rækker, ud når du har det sådan. Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du har det rigtig skidt. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre ved det.

Du beskriver en følelse, hvor du fornemmer at du er træt af dit liv og aldrig bliver glad. At du ikke gider leve mere. Det lyder utrolig trist for dig og jeg kommer til at tænke på, om der er nogen der ved, hvordan du har det?

Når man har det rigtig dårligt, er det rigtig vigtigt at tale med nogen om det. Triste tanker kan vokse sig større og større, når man går med dem alene. Nogen gange kan det hjælpe bare at sige det højt. Bare fordi man så ikke føler sig helt så alene med det.

Derfor er mit første råd til dig, at du vælger en person, som du er tryg ved og fortæller, hvordan du har det. Mon du har mod på det?

Det kan være en voksen. Måske din far eller mor, eller måske en af dine lærere. Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med en ven eller veninde.

Hvis du vælger at tale med en lærer, kan han/hun hjælpe dig med at få noget mere hjælp, hvis du har brug for det. Det kunne fx være samtaler med en psykolog.

Du skriver også at du tit skærer i dag selv. Flere af de børn vi skriver med her på BørneTelefonen, har gjort selvskade når de har det rigtig dårligt. Det fortæller jeg dig, fordi du skal vide, at du ikke er alene om at have det sådan. Måske det kan hjælpe dig lidt at vide det?

Det vi ved, er bare at selvskade ikke hjælper i længden. Måske synes du det har en virkning for dig – det skriver du ikke. Men du skal vide, at det ikke hjælper dig på den lange bane. Hvis du gerne vil vide mere, eller tale med nogen om selvskade, så kan du både læse og snakke med nogen om det LMS

Der er heldigvis også noget, du selv kan gøre for at blive mere glad i din hverdag. Du kan måske prøve disse Selvværdsøvelser. De kan måske hjælpe til, at du bliver lidt mere glad og tilfreds med dig selv.

Du kan få flere ideer til hvad du selv kan gøre her Det Mentale Motionscenter.

Jeg håber virkelig meget at du kan bruge nogle af mine råd og ideer. Først og fremmest vil jeg råde dig til at snakke med nogen om hvordan du har det. Jeg vil gerne understrege, at selvom der er ting man selv kan gøre, så er det stadig vigtigt, at du ikke går med så svære tanker alene. Så start med at tage fat på nogen omkring dig og få en snak. Hvis du ikke allerede har gjort det.

Du er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder altid en voksen  parat til at lytte og snakke med dig. Her kan du også få endnu flere råd til hvad du kan gøre.

Jeg ønsker dig alt det bedste og hepper på dig.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.