Brev
Hvordan snakker jeg med min lærer
Hej
Jeg har skåret mig selv i lang tid nu. Mine forældre og lærere ved godt at jeg har gjort det, men de tror jeg er stoppet, hvilket jeg slet ikke er.
Min mor fandt nemlig ud af det for 4-5 måneder siden og så skulle jeg snakke med min rådgiver eller hvad de nu hedder, jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige til hende, så jeg løj om meget. Det ved jeg godt er dumt, men jeg gik i panik, og nu ved jeg ikke om jeg rent faktisk får hjælp.
Min mor lovede mig en psykolog (men hun lover rigtig mange ting som aldrig sker alligevel) og nu ved jeg ikke om jeg nogensinde for en fordi der er gået over 4 måneder.
Jeg tror ærligt min mor er mere bekymret om vi kan få fjernet mine ar så andre ikke ser det, end at jeg har det godt, hvilket frustrere mig virkelig meget.
Jeg har det virkelig dårligt, jeg er ekstremt træt hele tiden og jeg har ekstreme selvmordstanker. Jeg ser ikke en fremtid for mig selv og jeg er træt af at ha det sådan her. Jeg lader tit som om jeg er syg så jeg kan se om vi har noget smertestillende, jeg kan give mig selv en overdosis på.
Hver gang jeg prøver at snakke med min mor, hæver hun bare stemmen ad mig og giver mig skylden i stedet for at hjælpe mig, hvilket hun har gjort i flere år nu. Hver gang jeg prøver at snakke med min far bliver han bare stille og opfører sig underligt omkring mig.
Jeg har derfor snakket med en af mine lærere en gang imellem.
Hun er nok det bedste hjælp jeg har lige nu, og jeg vil virkelig gerne snakke med hende om alt det her, men jeg er bange for at hun har travlt eller noget så jeg ved ikke hvornår eller hvordan jeg skal spørge hende om vi kan snakke.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvor du skriver, at du skærer i dig selv og har selvmordstanker. Du skriver, at dine forældre og lærere er involveret, men at de tror, at du er stoppet.
Jeg bliver bekymret for dig, når jeg læser dit brev. Det lyder som om, at du har det rigtig svært og har brug for hjælp.
Du fortæller, at du ikke føler, at dine forældre forstår hvor dårligt du har det, og at de lover ting de ikke holder. Hvor er det godt, at du ikke har givet op, men fortsætter med at række ud efter den hjælp som du har brug for og ret til.
Alle børn fortjener en god og tryg barndom, og det er de voksne omkring dig, der skal sørge for det.
Som jeg læser det, har du ikke et super godt forhold til din mor, så jeg tænker, at din mor måske faktisk har brug for noget hjælp til bedre at forstå dig og hjælpe dig.
Du skriver, at du er træt og har selvmordstanker. Når du går rundt med disse mørke tanker, er det en rigtig god idé at dele dem med nogen, der kan hjælpe dig.
Andre fortæller, at det at dele sine tanker og følelser med nogen, kan føles som om det bliver lidt lettere. Måske du kender det?
Du skriver i dit brev, at du gerne vil tale med din lærer. Du skriver, at hun nok er den bedste hjælp lige nu. Det er godt, at du ved at du har nogen, der kan være en hjælp for dig – også selvom du ikke er sikker på, at hun har tiden.
Som jeg skrev, så er det de voksnes ansvar, at støtte og hjælpe, når unge har det svært. Men de kan kun hjælpe, hvis de ved det. Derfor tænker jeg også, at hun hellere vil vide, hvis du har det svært end ikke vide det. Giver det mon mening for dig?
Jeg synes, at du skal hive fat i hende før eller efter undervisningen, og spørge om hun har tid til at tale med dig på et tidspunkt. Så kan I aftale en tid, hvor I begge kan.
Det er så godt at du rækker ud efter hende, som du har et godt forhold til, og som du stoler på. Som du skriver, har du før været glad for at tale med hende og hun lyder som én person, der gerne vil lytte og hjælpe dig.
Du kan måske også fortælle hende, at du er kommet til at lyve for rådgiveren. Nu ved jeg ikke hvilken rådgiver det har været? Måske en rådgiver fra kommunen?
Jeg tænker, at mange før dig er kommet til det samme. Jeg ved, at det kan virke meget uoverskueligt og svært at tale med en rådgiver – især, hvis man ikke ved, hvad man skal sige.
Nogle gange fortæller andre unge os, at de er i tvivl om, hvad en rådgiver kan bruges til og hvorfor de skal tale med dem. Andre fortæller, at de bliver bange for konsekvenserne af at være ærlige. Måske du har haft det på samme måde?
Det er faktisk derfor, at vi på BørneTelefonen har det som kaldes en bisidder. Måske du har hørt om det før?
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder. Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg nemlig også, at du er en sej pige, der rigtig gerne vil have det bedre. Det er helt tydeligt, at du kæmper hårdt for at blive hørt og hjulpet. Men det er ikke altid lige let.
Somme tider oplever du at din mor hæver stemmen og din far bliver tavs. Derfor kunne det måske også være rart at have en voksen, der lytter og som kun er der for dig. Det kunne være din lærer, men det kunne måske også være en bisidder.
Det vigtigste er, at du får hjælp til dine selvmordstanker og selvskade – og jeg tænker faktisk, at det er vigtigt, at du ikke venter så meget længere. Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret over at have ventet 4 måneder på en psykolog allerede.
Jeg håber, at jeg med mit svar har vist dig, at du har ret til hjælp, men også hvor du kan få den, hvis det ikke hjælper at tale med dine forældre.
Hvis du har mod på det, så kan du også skrive til din lærer på aula allerede nu. Måske det vil føles godt, at du får gjort det med det samme?
Du kan også ringe til bisidderen allerede i morgen, når de åbner klokken 9. Du kan ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.
Hvis du ringer til bisidningen, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi dog fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp. Føles det lidt uoverskueligt, kan du også ringe til os på BørneTelefonen først.
Det er anonymt og gratis – og vi har åbent døgnet rundt. Det betyder, at vi også har åbent nu. Du kan ringe på 116111.
Jeg sender dig de bedste tanker og ønsker om at du oplever, at få støtte og hjælp, så du kan få det bedre snart.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen